مقالهوبلاگ

تقویت انگیزه و ورود به دنیای افراد موفق و شاد

اشتراک گذاری این مطالب در:

تقویت انگیزه اراده‎ی شما را برای دستیابی به هدف افزایش می‌دهد. آیا تا به حال انگیزه و روحیه‌ای برای جنگیدن، از نو بلند شدن و تلاش کردن را در خود تقویت کرده‌اید؟ می‌دانید که زندگی پر از پیچ و خم و اتفاقات پیش‌بینی‌نشده است. به همین خاطر شما به تقویت انگیزه نیاز دارید. اینقدر بهانه نیاورید و زمین و زمان را مسبب ناراحتی‌های خود قرار ندهید. نه به خاطر اینکه همه تقصیرها همیشه بر گردن شماست، بلکه به خاطر اینکه شما چاره‌ای جز گذشتن از مشکلات و قوی‌تر شدن ندارید. پس موظف به تقویت انگیزه خود هستید.
اگر در رسمی‌ترین و عادل‌ترین دادگاه‌های دنیا هم به جفاکار بودن روزگار شهادت داده شود باز هم اوضاع‌تان فرقی نخواهد کرد. این شما هستید که باید از راه‌ها و روش‌های مختلف خود را قوی کنید و به برنده صحنه‌های مختلف بدل شوید. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که باید در مسیر قوی شدن داشته باشید، انگیزه‌مند بودن است. باید با تقویت انگیزه خود را به فردی تبدیل کنید که می‌تواند به خواسته‌هایش برسد. اما چطور؟

تقویت انگیزه با اندیشیدن به نتایج و عواقب کارها

یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی در مسیر تقویت انگیزه گام بردارید، این است که به عواقب کارها‌ی‌تان فکر کنید. مثلا ببینید که اگر درس نخوانید چه عواقبی در انتظارتان خواهد بود. در این راه باید بسیار خالصانه و دقیق به نتایج فرار از کارها و مسئولیت‌های‌تان فکر کنید. یادتان باشد که همیشه در این مواقع، ندایی درونی هم با شما همراه می‌شود و سعی دارد که انجام ندادن آن کار به خصوص را مشروع و مطلوب جلوه بدهد. در مقابل آن بایستید و با در نظر گرفتن عواقب منفی عملکردتان، انگیزه خود را برای انجام دادن امور مختلف تقویت کنید.

تقویت انگیزه با فکر کردن به نتایج مثبت هم کارساز است. یعنی به این فکر کنید که نتیجه رفتارها و کارهای‌تان چطور منجر به دست‌یابی به نتایج عالی می‌شود. پیش‌بینی اینکه به نتایجی عالی و جالب‌توجه دست پیدا خواهید کرد قطعا شما را خوشحال و باانگیزه خواهد کرد. این روش برای تقویت انگیزه بسیار مناسب است.

تعیین هدف و پیگیری آن

یکی از روش‌های عمده‌ای که به شما در تقویت انگیزه کمک می‌کند، تعیین هدف است. برای خود اهدافی در زندگی داشته باشید و نگذارید که زندگی‌تان تُهی و خالی از آرزوها باشد. در هر نقطه از زندگی هستید و در هر شرایطی به سر می‌برید، باید بتوانید برای خود اهدافی تعیین کنید که برای رسیدن به آنها دل‌تان پَر می‌کشد.
گاهی اوقات هم مجبور هستید که برای تحقق اهدافی تلاش کنید که کس دیگری برای‌تان تعیین کرده است. در این موقعیت‌ها هم برای تقویت انگیزه باید به بخش‌هایی از کار فکر کنید که برای‌تان جالب است. مثلا شاید شما از اضافه‌کاری خوش‌تان نیاید اما به بخشی از آن فکر کنید که برای‌تان پول و دستمزد اضافی به همراه دارد و به خاطر آن تمام تلاش‌تان را در کار لحاظ کنید.
هدف داشتن حتما به معنای این نیست که بخواهید به کره ماه سفر کنید یا اهداف دیگری که بسیار عظیم و مهم به شمار می‌روند. هدفمند شدن یعنی تقویت انگیزه برای زندگی کردن و انگیزه داشتن یعنی خوش‌تر کردن لحظات زندگی روی این کره خاکی، یعنی شاد بودن و راضی‌تر نفس کشیدن. باور کنید که زندگی آن‌قدرها هم سخت نیست و می‌توان شاد و راضی زندگی کرد. فقط کافی است که روش‌های لازم برای رسیدن به چنین نقطه‌ای را بدانید.

تقویت انگیزه با اندیشیدن به نتایج و عواقب کارها

مبارزه با ترس‌ها و خروج از منطقه امن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای تقویت انگیزه در زندگی در نظر داشته باشید، مبارزه با ترس‌هاست. بیشتر مواقع، این ترس‌ها و دلهره‌ها هستند که باعث می‌شوند به طور کلی، انگیزه و شوق انجام برخی کارها از بین برود. ترس‌ها آن‌قدر در وجودتان جان می‌گیرند که باعث می‌شوند اصلا از انجام کارهای مختلف دور شوید و انگیزه و رمقی برای‌تان باقی نماند.
چنین روندی، باعث رسوخ کسالت و خستگی به زندگی‌تان می‌شود و شما را به یک پرسش بسیار اثرگذار و منفی می‌رساند: «اصلا که چی؟». ورود به چنین مرحله‌ای به معنای انحطاط محض است. پس با ترس‌های‌تان مقابله کنید و از منطقه امن‌تان خارج شوید تا با این کار به تقویت انگیزه در زندگی‌تان کمکی کرده باشید. اما خروج از منطقه امن چیست؟ منظور همان عادت‌ها و عملکردهایی است که برای‌تان ساده و فاقد پیچیدگی هستند و چون دشوار نیستند و شما را وادار به هیچ چالشی نمی‌کنند به آنها علاقه‌مند هستید.
همیشه خود را به رویارویی با تازه‌ها دعوت کنید. اجازه ندهید که رخوت عادت‌ها و تکرار به درون‌تان راه پیدا کند. شما می‌توانید تجربه‌های جدیدی برای خودتان رقم بزنید و به سمت و سویی زندگی‌تان را هدایت کنید که می‌تواند هیجان‌انگیز باشد و توانایی‌های تازه و شادی را در زندگی برای‌تان رو کند.

تمرین شاد بودن

شاد بودن یک انتخاب است. شاید از این جمله خوش‌تان نیاید و کمی هم با آن لَج باشید. اما این یک واقعیت است. شاد بودن یعنی توانایی مهار اتفاقات و افراد ناراحت‌کننده. در دنیایی که مشخص نیست، ثانیه بعدی آن آبستن چه رویدادها و احوالی برای شماست، چرا باید غم را به جای شادی انتخاب کنید؟‌ چرا باید درگیر احساسات منفی شوید.
تا جایی که می‌توانید، بگذرید و بگذارید که این روزهای کوتاه زندگی بر خودتان و اطرافیان‌تان خوش بگذرد. شاد بودن یک انتخاب است و برای وارد شدن به دنیای آن نیاز به تمرین دارید. نیاز به تمرین‌هایی در زمینه از خودگذشتگی، رهایی و بزرگواری.
مثلا در برابر هر حرف بی‌اهمیتی که می‌شنوید از خود واکنش نشان ندهید و تلاش‌تان را به کار بگیرید که از چیزهایی که برای‌تان ارزشی افزوده به همراه ندارند دور شوید و مثبت فکر کنید. شاد بودن به تقویت انگیزه در زندگی کمک شایانی می‌کند. افرادی که شاد و بهره‌ور زندگی می‌کنند به دنبال آرزوهایی می‌روند که نتیجه تقویت انگیزه از طریق خوشحالی و تفکرات مثبت است.

تقویت انگیزه با فکر کردن به نتایج مثبت هم کارساز است

در آخر

با تقویت انگیزه در زندگی، ساده‌تر و آسان‌تر روزهای‌تان را بگذرانید و مطمئن باشید که ضرر نخواهید کرد. تقویت انگیزه باعث می‌شود تا بهره‌وری‌تان در زندگی، بیشتر و بیشتر شود. یعنی می‌توانید از تمام ظرفیت‌های‌تان بهره ببرید و بر نقاط ضعف و قوت خود تسلط پیدا کنید.
کسی که بر تمام ابعاد وجودی خود تسلط دارد بی‌تردید می‌تواند تصمیمات بهتری در زندگی بگیرد و به خواسته‌ها و آرزوهای ارزشمندی دست پیدا کند. خود را برای بهتر شدن تعلیم بدهید و در این مسیر از تمام امکاناتی که در اختیارتان قرار دارد هم استفاده کنید. تقویت انگیزه از آن راه‌کارهایی است که زندگی‌تان را از این رو به آن رو خواهد کرد. شک نکنید. برای داشتن انگیزه داشتن ذهنیت مثبت نسبت به آینده اهمیت زیادی دارد.

اگر فکر می کنید  برای دستیاب به موفقیت انگیزه‎ی کافی ندارید، بهتر است ذهن خود را تغییر دهید. خودساخته برای تقویت انگیزه و کار بر روی ذهن، شرکت در دوره‎ی «چطور ذهن موفق داشته باشیم» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

تقویت انگیزه با داشتن ذهن موفق

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست