مقالهوبلاگ

تغییر طرز تفکر و وارد شدن به مسیرهای بهتر برای زندگی شیرین‌تر

اشتراک گذاری این مطالب در:

تغییر طرز تفکر هم نیاز به تلاش دارد. کلا، زندگی کردن به تلاش نیاز دارد. پس هیچ‌وقت فکر نکنید که باید منتظر روزی نشست که همه چیز به طور خود به خود راست و ریس شود. این روز هرگز نمی‌آید. این ما هستیم که باید هر طور شده به تلاش برای بهبود وضع و اوضاع‌مان مشغول باشیم و لحظه‌های‌مان را شیرین کنیم.
روزی که آرامش مطلق فراهم شود در این دنیا تعریف نشده است. پس بیهوده منتظر نمانید. باید تغییر طرز تفکر در زندگی را جدی بگیرید. با تغییر طرز تفکر و تغییر عادات است که زندگی‌تان از این رو به آن رو خواهد شد. پس عجله کنید که فرصت کوتاه است.

تغییر طرز تفکر نیاز به برنامه‌ریزی دارد

شاید فکر می‌کنید که تغییر طرز تفکر انسان‌ها براساس تجربه‌های زندگی‌شان شکل می‌گیرد و به صورت تدریجی به وجود می‌آید. البته این موضوع درست است یعنی بخش اعظمی از طرز تفکر ما در اثر تجربه‌هایی شکل می‌گیرد که در طول زندگی‌مان دریافت نموده‌ایم. اما باید بدانید که این تمام ماجرا نیست. اگر بخواهیم می‌توانیم یک چارچوب برای فکر کردن ایجاد کنیم و رویکردهای‌مان را در زندگی به همان سمت و سو ببریم.
کافی است بدانیم که دیگر از این شکل و شیوه زندگی کردن‌مان لذت نمی‌بریم. خب، این گام بسیار ضروری و مهم است. بعد از اینکه متوجه شدیم که این زندگی همان چیزی نیست که می‌تواند راضی و خوشحال‌مان کند باید به سراغ چارچوب‌های ذهنی‌مان برویم.
تغییر طرز تفکر یعنی اینکه بدانیم دیگر از این شکل و شیوه اندیشیدن‌مان خوش‌مان نمی‌آید و نیاز داریم که با ایجاد تغییرات در دفتر مرکزی مغز به عملکردی متفاوت در زندگی برسیم. اما چطور می‌توانیم طرز تفکرمان را تغییر بدهیم. با ما همراه باشید تا از راه‌کارهایی در این زمینه بگوییم.

تغییر طرز تفکر هم نیاز به تلاش دارد.

خود را برای انجام کارهای مختلف مجبور کنید

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، ما برای اینکه تغییر طرز تفکر داشته باشیم نیاز داریم که چارچوب‌های جدیدی برای خود متصور شویم. مثلا اگر از انزوا و تنهایی خسته شده‌اید باید تصمیم بگیرید که زندگی‌تان را تغییر بدهید. این تغییر با عوض کردن نگاه‌تان نسبت به فعالیت‌های جمعی و ترک تنهایی مقدور خواهد بود.
پس با خود بیاندیشید و به خودتان قول بدهید که به سراغ انجام کارهایی بروید که شما را از تنهایی دور می‌سازد و در مقابل شما را در جمع و اجتماع قرار می‌دهد. نام‌نویسی در یک کلاس گروهی و ورزشی می‌تواند شروع خوبی باشد.
شاید سال‌ها تنهایی و عادت کردن به انزوایی که دوستش ندارید برای‌تان به روتینی بدل شده است که قدرت ترکش را ندارید اما خودتان را مجبور کنید که ملزم به انجام کارهایی شوید که در دنیای فکری جدیدتان جای دارند. مثلا شاید دل‌تان نخواهد در مهمانی خانم ایکس شرکت کنید اما باید بدانید که بر اساس تغییر طرز تفکر که برای خود ترتیب داده‌اید باید در جمع و مهمانی حضور پیدا کنید.
پس حتما شرکت داشته باشید و بدانید که با تلاش برای ایجاد مصادیق تغییر طرز تفکر در زندگی به تدریج نگاه‌تان هم دقیقا منطبق بر آن تغییرات خواهد شد. مثلا به جایی خواهید رسید که اصلا یادتان نمی‌آید، منزوی بودن چطور است.

برای خود افراد الهام‌بخش پیدا کنید

تغییر طرز تفکر همیشه با اعتقاد پیدا کردن گره می‌خورد. اگر بنا باشد که به چیزی اعتقاد پیدا کنید باید حتما از آن موضوع، الهامات کافی برای تغییر طرز تفکر دریافت کنید. در مسیر تغییر دادن رویکرد و فکرتان برای شروع یک زندگی جدید هم باید به دنبال فرد الهام‌بخشی باشید که شما را برای ماندن بر سر اعتقادات جدیدتان تشویق می‌کند و موتور محرکه را روشن نگه می‌دارد.
کسانی که الهام‌بخش هستند و شما را به سمت مسیرهای تازه تشویق می‌کنند بسیار اثربخش هستند. لازم نیست که این افراد را از نزدیک ملاقات کنید و حتما شما را بشناسند. اگر چنین فردی در نزدیکی شما باشد که بسیار عالی خواهد بود اما در غیر این صورت، از میان افراد مشهور و معتبری که دوست دارید مانند آنها در زندگی فکر کنید، مواردی را انتخاب نمایید و با دقت در رفتارها و گفتارشان از آنها الهام بگیرید.
همیشه وجود یک راهنمای الهام‌بخش می‌تواند در مسیر تغییرات مثبت موثر باشد. پس حضور چنین افرادی را در مسیر تغییر طرز تفکر دست‌کم نگیرید.

از منطقه امن‌تان خارج شوید

این روزها تقریبا در هر مبحث روانشناسی که مطرح می‌شود از منطقه امن هم صحبت‌هایی می‌شنوید. شاید برای‌تان کلیشه‌ای باشد اما واقعیت این است که خروج از منطقه امن یا همان فضای آرام و راکدی که به شما اجازه تغییر نمی‌دهد و به سبب آشنا و ساده بودن زندگی در آن میلی به تغییر ندارید باعث می‌شود تا همه چیز را طور دیگری ببینید و جرئت و جسارت در وجودتان پا بگیرد.
خروج از منطقه امن، کار ساده‌ای نیست اما زمانی که دل را به دریا می‌زنید و در مسیر آن پا می‌گذارید دیگر تعجب می‌کنید که چطور مدتی طولانی خود را حبس چهاردیواری عادت‌ها و راحت‌طلبی‌ها کرده بودید. خروج از منطقه امن به تغییر طرز تفکر کمک می‌کند و باعث می‌شود که اعتماد به نفس زیادی در زندگی پیدا کنید. پس تلاش‌تان را به کار بگیرید و از منطقه امنی که مانند یک لاک امن و آرام است، بیرون بیایید.

تغییر طرز تفکر نیاز به برنامه‌ریزی دارد

بهانه‌ها را کنار بگذارید و راه‌حل بیافرینید

برای تغییر طرز تفکر باید بهانه آوردن را ترک کنید. مثلا دوست دارید که درباره سفر رفتن به تنهایی جور دیگری فکر کنید اما مدام بهانه‌تراشی می‌کنید و به دنبال دلایلی هستید که ترس و نگاه قبلی‌تان نسبت به سفر کردن به تنهایی را توجیه نمایید. یادتان باشد که برای تغییر طرز تفکر باید دلیل‌تراشی و بهانه آوردن را ترک کنید.
راه‌کارهای تازه پیدا کنید و خودتان را توجیه نکنید. شما باید بدانید که زندگی کردن در حالی که راهی به سوی تغییر در آن وجود ندارد بسیار بی‌ارزش می‌شود. چرا؟ چون شما را به سمت تعصب راهنمایی می‌کند. کسی که میلی به ایجاد تغییر طرز تفکر خود ندارد، مدام به دنبال این است که متعصبانه از عقاید فعلی خودش دفاع کند.
پس بهانه می‌آورد و بیهوده سرسختی می‌کند. چنین رویکردی از اشتباه هم اشتباه‌تر است و باعث می‌شود که زندگی‌تان بسیار راکد و بی‌رشد بماند. بهانه‌ها را کنار بگذارید و به دنبال ایجاد تغییر باشید.

در آخر

یادتان باشد که تغییر کردن در زندگی به شما کمک می‌کند تا تجربه‌هایی متفاوت کسب کنید، شادتر باشید و به پرواز درآمدن در دنیایی آزاد را احساس کنید. چرا عقایدتان را نو نکنید و رویکردهای قوی‌تر و بهتر را به زندگی‌تان راه ندهید؟ شما می‌توانید طرز تفکر خود را براساس ایده‌آل‌ها و آرزوهای‌تان ارتقا بدهید و این بسیار زیباست.
هیچ‌کس نمی‌تواند وارد ذهن‌تان شود و مانع از فکر کردن شما شود. پس از این امکان برای رشد و بهتر زیستن نهایت استفاده را ببرید. مطمئن باشید که زمانی که طرز تفکرتان تغییر می‌کند، عملکردتان هم در زندگی از این رو به آن رو خواهد شد.
در این مسیر یعنی در مسیر تغییر طرز تفکر باید کتاب بخوانید، فیلم ببینید، با آدم‌های ارزشمند معاشرت داشته باشید و کاری کنید که منابع تغییر در دسترس‌تان قرار داشته باشند. الهام گرفتن از منابع قوی و ارزشمند در زندگی، شما را به سمت زندگی بهتر و شادتر راهنمایی خواهد کرد.
بارها شنیده‌اید که فرصت عمر و زندگی‌مان بسیار کوتاه است. پس باید سریع‌تر حرکت کنیم و با تغییر طرز تفکر و ایجاد بینشی مثبت در زندگی، از همه چیز بیشتر لذت ببریم.

برای اینکه بتوانید زندگی خود را تغییر دهید باید عادت های خوب را در خود تقویت کنید. خوساخته شرکت در دوره «قاتل رویاهات اینجاست» را به شما پیشنهاد می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

تقویت عادت مثبت

 

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست