مقالهوبلاگ

تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز و ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف MBTI

اشتراک گذاری این مطالب در:

دو فرد به نام‌های ایزابل مایرز و کاترین بریگز در همکاری با یکدیگر و تحت تاثیر تئوری‌های شخصیت‌شناسی کارل گوستاو یونگ دست به طبقه‌بندی کلی شخصیت افراد در ۱۶ گروه زدند. در این شخصیت‌شناسی به ارزش‌ها، انگیزه‌ها، عملکرد، رفتار شغلی و روابط افراد پرداخته می‌شود. در واقع به کمک این تست شخصیت شناسی می‌توان دریافت که هر کس رفتارها و عملکرد متفاوتی در زندگی دارد و اختلاف‌نظرها و تفاوت‌ها را بهتر درک کرد. کاترین بریگز در سال‌های ۱۹۶۰ همراه با دخترش ایزایل بریگز-مایرز این تست شخصیت شناسی را طراحی نمودند.

تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز چه می‌گوید؟

در تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز، چهار دسته کلی از ویژگی‌ها برای بیان ویژگی‌های شخصیتی افراد مطرح می‌شود:
• افراد درون‌گرا در مقابل افراد برون‌گرا؛
• افراد حسی در مقابل افراد شهودی؛
• افراد احساسی در مقابل افراد منطقی؛
• افراد قضاوتی در مقابل افراد ادراکی.
ترکیب این ابعاد از شخصیت افراد می‌تواند منجر به شکل‌گیری ۱۶ تیپ شخصیتی شود. به کمک این تست شخصیت شناسی ، امکان تشخیص ویژگی‌های افراد مختلف و پیش‌بینی رفتارها و واکنش‌های‌شان بسیار ساده‌تر خواهد شد.

حروف انگلیسی در تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز به چه معناست؟

در تست مایرز-بریگز هر تیپ شخصیتی را با چهار حرف لاتین مشخص می‌کنند. اما برای اینکه درک درستی نسبت به هر یک از تیپ‌های شخصیتی پیدا کنید باید از قبل بدانید که این حروف به چه معنا هستند:

I/E: برون‌گرایی یا درون‌گرایی

برون‌گرایی و درون‌گرایی به معنا و نشان‌دهنده این است که هر فرد چطور انرژی‌های خود را مدیریت می‌کند. برای مثال، افراد درون‌گرا(I)، انرژی‌شان را از گذراندن وقت در تنهایی به دست می‌آورند، بیشتر فکر می‌کنند و نهایتا در جمعی کوچک، امکان کسب انرژی برای‌شان وجود دارد. آنها اهل جمع‌های شلوغ نیستند.
اما برون‌گراها(E)، در گروه‌های بزرگ و در میان شلوغی است که می‌توانند انرژی به دست بیاورند. آنها عقاید و احساسات خود را بروز می‌دهند.

S/N: حسی یا شهودی

حسی یا شهودی بودن هم دلالت بر شیوه پردازش اطلاعات از سوی هر فرد دارد. یعنی اینکه چطور اطلاعاتی که به مغز می‌رسد، تحلیل و درباره آنها نتیجه‌گیری می‌کنند.
حسی(S): افراد حسی به حواس پنجگانه خود زیاد تکیه می‌کنند و به چیزهایی علاقه‌مند هستند که بی‌واسطه و مستقیما از طریق لمس کردن، شنیدن، دیدن، چشیدن یا بوییدن قابل معنی کردن باشد. چنین افرادی معمولا در فعالیت‌های عملی خوب ظاهر می‌شوند.
شهودی(N): این دسته از افراد بیشتر به مفاهیم انتزاعی علاقه‌مند هستند. آنها در پِی نظریه‌ها، الگوها و تفاسیر هستند. شهودی‌ها ذهن خلاقی دارند و بیشتر درگیر آینده هستند تا زمان حال.

T/F: منطقی یا احساسی

منطقی یا احساسی بودن هم شیوه تصمیم‌گیری افراد را نشان می‌دهد. شیوه فکر کردن برای اخذ تصمیم‌های مختلف از طریق قرار گرفتن در گروه منطقی‌ها یا احساسی‌ها در تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز مشخص می‌شود.
منطقی(T): افراد منطقی با مغزشان تصمیم می‌گیرند و سعی می‌کنند تا عقلانی‌ترین گزینه را انتخاب کنند.
احساسی(F): افراد احساسی با قلب‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند و اثرات و عواقب تصمیم‌های‌شان روی افراد را در نظر مي‌گیرند.

حروف انگلیسی در تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز به چه معناست؟

J/P: قضاوتی یا ادراک‌کننده

قضاوتی یا ادراکی بودن افراد هم نشان از آن دارد که چه رویکردی نسبت به ساختارها و چارچوب‌ها در زندگی دارند.
قضاوتی(J): افرادی که در تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز در دسته افراد قضاوتی قرار می‌گیرند به چارچوب‌ها علاقه‌مندند و دوست دارند که همیشه با برنامه‌ریزی پیش بروند. برنامه‌هایی که در لحظات آخر پیش می‌آید و عجله‌ای و فوری است، برای‌شان غیرقابل‌هضم و دشوار به شمار می‌رود.
ادراک‌کننده(P): این افراد ذهن و درک بی‌تعصب و بازی دارند. به همین خاطراز تغییرات نمی‌هراسند و کاملا منعطف هستند.
از ترکیب حالات مختلفی که در بالا عنوان شد، ۱۶ تیپ شخصیتی متفاوت به وجود می‌آید. در ادامه به معرفی اجمالی هر یک از تیپ‌های شخصیتی می‌پردازیم. تیپ‌های شخصیتی را مرور کنید و با انجام تست شخصیت شناسی ببینید که در کدام گروه قرار می‌گیرید:

۱.تیپ شخصیتی ISTJ:

در نگاه نخست، این دسته از افراد وحشتناک و بسیار جدی به نظر می‌رسند. چنین افرادی به سنت‌ها احترام می‌گذارند و ارزش‌ها و سنت‌ها را مهم می‌دانند. مثلا اخلاق کاری، برای‌شان بسیار اهمیت دارد. این دسته از اشخاص، کاملا آرام و موجه رفتار می‌کنند و حروف ISTJ در تیپ شخصیتی‌شان نشان می‌دهد که درون‌گرا، حسی، منطقی و قضاوت‌گر هستند.

۲.تیپ شخصیتی INFJ:

این دسته از افراد بسیار خلاق هستند و نسبت به دیگران، نگاه متفاوت‌تری به دنیا دارند. افراد در این گروه، هیچ‌چیز را بدون گذراندن از فیلترهای ذهنی خود نمی‌پذیرند. از آنجا که نگاه متفاوتی به مسائل مختلف دارند، خاص و متفاوت جلوه می‌کنند. INFJ ها، درون‌گرا، شهودی، احساسی و قضاوت‌گر هستند.

۳.تیپ شخصیتی INTJ:

افراد این گروه از تیپ‌های شخصیتی هم درون‌گرا و آرام هستند و از تنها بودن لذت می‌برند. در جمع بودن، انرژی زیادی از INTJها می‌گیرد. آنها به ایده‌ها و فرضیات علاقه‌مندند و از ابهام خوشش‌شان نمی‌آید. اگر بعد از انجام تست شخصیت شناسی در این گروه قرار بگیرید، یعنی درون‌گرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر هستید.

۴. تیپ شخصیتی ENFJ:

در این تیپ شخصیتی با افرادی رو به رو هستیم که به شدت برون‌گرا و اجتماعی هستند. آنها می‌توانند با همه وارد گفتگو و ارتباط شوند. کسانی که در این گروه قرار دارند بسیار جذاب و کاریزماتیک هستند و بیش از اینکه در زمان حال زندگی کنند، در آینده و فکر آن به سر می‌برند. در این تیپ شخصیتی با افرادی برون‌گرا، شهودی، احساسی و قضاوت‌گر رو به رو هستیم.

۵. تیپ شخصیتی ISTP:

اگر بعد از انجام تست شخصیت شناسی به این گزینه رسیده‌اید یعنی در دسته افراد مرموزی قرار می‌گیرید که معمولا بسیار منطقی و عقلانی تصمیم می‌گیرند. از آنجا که این دسته از افراد مرموز هستند، شناسایی ویژگی‌های‌شان به سادگی سایر تیپ‌های شخصیتی نیست. ISTPها، درون‌گرا، حسی، منطقی و ادراکی هستند.

تست شخصیت شناسی

۶.تیپ شخصیتی ESFJ:

اگر تست شخصیت شناسی را انجام داده و در این گروه قرار گرفته‌اید باید بگوییم که طرفداران زیادی دارید. شما برون‌گرا، حسی، احساسی و قضاوت‌گر هستید و به در میان جمع بودن، علاقه بسیار زیادی دارید. ESFJها دوست دارند که در میان جمع باشند و معمولا رهبری و سردسته بودن را انتخاب می‌کنند.

۷. تیپ شخصیتی INFP:

این گروه از افراد هم مانند سایر درون‌گراها به تنها بودن، علاقه‌مندند و دوست دارند در گوشه‌ای با خود خلوت کرده و به رخدادهای اطراف‌شان بیاندیشند. کسانی که در این گروه از تیپ‌های شخصیتی قرار می‌گیرند به تجزیه و تحلیل مسائل عشق می‌ورزند و دوست دارند که رمز و رموز هر چیزی را کشف کنند. افرادی که درون‌گرا، شهودی، احساسی و ادراکی هستند در بیشتر مواقع در افکار خود غوطه‌ور می‌شوند.

۸.تیپ شخصیتی ESFP:

کسانی که بعد از انجام تست شخصیت شناسی در گروه ESFPها قرار می‌گیرند از بودن در مرکز توجه افراد دیگر لذت می‌برند. آنها دوست دارند که در جمع مشخص باشند و به گل مجالس بدل شوند. گرمای حضور، اشتیاق در ارتباط برقرار کردن با دیگران و همراهی‌شان با دیگران از آنها افرادی محبوب می‌سازد. چنین افرادی، برون‌گرا، حسی، احساسی و ادراکی هستند.

۹.تیپ شخصیتی ENFP:

افراد حاضر در این گروه بسیار متفکر هستند و برای نتیجه‌گیری درباره مسائل مختلف به تحلیل‌های شخصی خود تکیه دارند. چنین اشخاصی از شهود خوبی برخوردار هستند. آنها برون‌گرا، شهودی، احساسی و قضاوتگرند.

۱۰.تیپ شخصیتیESTP:

اشخاص حاضر در این گروه اهل تعقل و منطق هستند. برون‌گرا، حسی، منطقی و ادراکی به شمار می‌روند و به در کنار جمع بودن هم علاقه‌مندند. اگر در این گروه از تیپ‌های شخصیتی قرار می‌گیرید به رهایی از چارچوب‌های بیرونی و آزادی هم تعلق خاطر دارید.

۱۱.تیپ شخصیتی ESTJ:

تیپ شخصیتی ESTJ هم از افرادی ساخته می‌شود که صادق، سنتی و معتبر هستند. معمولا دیگران برای مشورت کردن با آنها به نزدشان می‌روند. برون‌گرایی، حسی بودن، منطقی ماندن و قضاوت کردن از جمله ویژگی‌هایی است که دارند.

۱۲. تیپ شخصیتی ENTJ:

ENTJها ذاتا رهبر هستند. آنها برون‌گرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر عمل و رفتار می‌کنند. حمایت از جمع در نقش رهبر و تصمیم‌گیری برای چنین افرادی بسیار خوشایند است.

۱۳.تیپ شخصیتی INTP:

پنهان کردن مسائل از افراد این تیپ شخصیتی بسیار کار دشواری است. زیرا آنها می‌توانند آنچه در ذهن‌تان می‌گذرد به خوبی حدس بزنند. این افراد درون‌گرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر هستند. ضمن اینکه از به کارگیری خلاقیت در حل مسائل مختلف لذت می‌برند.

۱۴.تیپ شخصیتی ISFJ:

اگر تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز را انجام داده‌اید و به عنوان یک ISFJ معرفی شده‌اید یعنی رفتاری به شدت دوستانه با دیگران دارید و مهربانی و خوش‌قلبی از ویژگی‌های اصلی‌تان محسوب می‌شود. ISFJها، درون‌گرا، حسی، احساسی و قضاوت‌گر هستند.

۱۵.تیپ شخصیتی ENTP:

افرادی که در گروه ENTPها قرار می‌گیرند، بسیار کمیاب و نادرند. چنین اشخاصی بسیار باهوش هستند و ضمن اینکه برون‌گرا به شمار می‌روند، از جمع انرژی فوق‌العاده زیادی جلب نمی‌کنند. این افراد نیاز دارند تا به طور مداوم از نظر روانی تحریک شوند و انگیزه‌ای در وجودشان پا بگیرد تا به تفکر و عمل کردن اقدام نمایند. ENTPها، برون‌گرا، شهودی، منطقی و ادراکی هستند.

۱۶.تیپ شخصیتی ISFP:

ISFPها در دسته افراد درون‌گرا قرار می‌گیرند اما به درون‌گراها شباهت زیادی ندارند. زیرا بعد از اینکه یخ‌شان آب می‌شود به سادگی و با لذت با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. چنین افرادی شاداب هستند و معاشرت با آنها لذت‌بخش است. ISFPها، درون‌گرا، حسی، احساسی و ادراکی به شمار می‌روند.
با انجام تست شخصیت شناسی ، خود را محک بزنید و ببینید که در کدام گروه از تیپ‌های شخصیتی MBTI قرار می‌گیرید. شناخت دقیق‌تر خود و دیگران باعث افزایش بهبود روابط و بهره‌وری در زندگی می‌شود.

 

 

اگرقصد انجام تست شخصیت شناسی MBTI را دارید، روی لینک زیر کلیک کنید:

 

تست شخصیت ام بی تی آی

برای موفقیت در شخصیت شناسی، خودساخته دوره «چطور یک ISFJ موفق باشیم؟» را به شما پیشنهاد می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

چطور یک ISFJ موفق باشیم؟

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست