مقالهوبلاگ

ترک عادات بد موجب مرض نیست؛‌ باور کنید!

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه ما عادت‌های بد داریم. این قطعی است. اما چطور می‌توانیم با ترک عادات بد به صورت تدریجی، زندگی‌مان را بهتر و بهتر کنیم؟ قبول دارید که با تغییر عادت بد تدریجی، در زندگی است که می‌توان به پیشرفت مداوم و توسعه فردی قابل‌ملاحظه دست پیدا کرد؟
شاید تاکیدمان بر تدریجی بودن ترک عادات بد برای‌تان عجیب باشد و آن را قبول نداشته باشید اما واقعیت این است که تصمیمات آنی و توأم با هیجانات احساسی معمولا به طور ماندگار اثرگذار نخواهند بود.
فرضا، اگر آنی و یکدفعه‌ای تمام لباس‌های‌تان را کنار بگذارید و دور بریزید تا با مصرف‌گرایی خود مبارزه کنید، احتمال اینکه روی این تصمیم‌تان مُصِر باقی بمانید بسیار اندک خواهد بود. در نتیجه بهتر است که دقیق فکر کنید و ترک عادات بد را به شکلی منطقی و واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کنید. در ادامه برای‌تان راه‌کارهایی در نظر گرفته شده است که می‌خوانید:

ترک عادت بد با جریمه کردن خود

برای اینکه عادت بد را ترک کنید و دور و برشان نچرخید از استراتژی جریمه کردن خود بهره ببرید. یعنی چه؟ مثلا یک جعبه بگذارید و به ازای هر بار که عادت بدتان را تکرار کردید، مبلغی پول که خودتان با خودتان برای جریمه کردن توافق کرده‌اید در آن بیاندازید.
حتما نباید خود را به صورت مادی جریمه کنید. باید ببینید که چه چیزی به عنوان تنبیه می‌تواند تلنگری برای ترک کردن عادت بد باشد. مثلا اگر به سراغ سیگار رفتید، برای جریمه کردن خودتان باید چیزی در نظر بگیرید؛ غذای مورد علاقه‌تان را تا یک هفته نخورید یا هر جریمه دیگری را در نظر بگیرید که باعث می‌شود از ترک عادات بد کناره نگیرید.
خود را تنبیه کنید و حکم یک مربی سخت‌گیر را برای خود بازی کنید. باور بفرمایید که هیچ‌کس به اندازه شما برای زندگی‌تان دلسوز نیست. پس خودتان سکان کنترل عادات را در دست بگیرید و اجازه ندهید که رفتارهای تکراری و منفی‌تان در زندگی، شما را از شادتر بودن، مثبت‌تر زندگی کردن و به دست آوردن نتایج دل‌چسب در زمینه‌های مختلف بازدارند. قبول؟

پرهیز از عجله کردن

برای ترک عادات بد نباید عجله کنید. از قدیم گفته‌اند، تب تند، زود عرق می‌کند. پس بهتر است، حواس‌تان باشد و از وارد کردن هیجانات بیهوده در تصمیم‌گیری‌های‌تان برای ترک عادات بد ممانعت کنید. لازم نیست یک‌دفعه و آنی، تمام ویژگی‌ها و کارهای نامطوبی که قبلا به آنها مبتلا بوده‌اید به یک طرف بگذارید و کاملا به فرد دیگری بدل شوید.
چنین تغییراتی معمولا سریع شما را خسته می‌کنند و باعث می‌شوند به رویه سابق بازگردید. پس این کار را نکنید. یک تقویم بیاورید و در آن به صورت تدریجی برای ترک عادت بد خودتان برنامه‌ریزی کنید.

برای ترک عادات بد خود را تنبیه کنید

فکر کردن درباره عادات بد

همیشه برای رفع هر مسأله‌ای باید صورت آن را خوب بخوانید و متوجه شوید که دقیقا صورت سوال چیست. ابتدا باید مشکل و آنچه که مورد سوال قرار می‌گیرد کاملا تفهیم شود. بعد از اینکه هر مشکل و مساله‌ای به خوبی درک شد، امکان یافتن راه‌کار هم برای آن وجود دارد.
پس اگر می‌خواهید در ترک عادات بد خود موفق عمل کنید باید بدانید که دقیقا چه چیزی یا چیزهایی باعث می‌شود تا شما به سمت انجام چنین عاداتی روی بیاورید. کدام کمبودها یا عوامل موجب می‌شوند که عادتی بد در شما شکل بگیرد؟
قبل از اینکه وارد عمل شوید و برای ترک کردن عادات بد دست به کار شوید باید به عامل شکل‌گیری این عادت‌ها پی ببرید. فکر کنید و علت را دریابید. شاید به جای اینکه به صورت سطحی دست به کار شوید و انجام یک عمل و عادت را متوقف کنید نیاز به تغییر ریشه‌ای یکه مساله در زندگی‌تان دارید. شاید تغییر آن بتواند به طور خودکار، عادات بد را هم از بین ببرد. پس به ابعاد مختلف عادات‌تان قبل از شروع فرایند ترک کردن، فکر کنید.

در نظر گرفتن درصد خطا در فرایند ترک عادات بد

یادتان باشد که شما انسان هستید و عواطف و احساساتی به شدت پیچیده در قلب و ذهن‌تان وجود دارد. در نتیجه باید در نظر بگیرید که احتمال دارد در طول فرایند ترک عادات بد، لغزش‌هایی هم برای‌تان پیش بیاید. مثلا در حالی که هر روز ماه را ورزش کرده‌اید، مشکلی پیش بیاید یا به هر دلیل نتوانید چند روز مطابق روتین پیش بروید و روند ترک عادت بد ورزش نکردن را پیگیری کنید.
در این مواقع، باید درصدی خطا و لغزش هم برای خودتان در نظر داشته باشید تا در صورت عدول از برنامه ترک عادت، دچار عذاب وجدان نشوید و انگیزه‌ای که برای بهبود و توسعه فردی در نظر گرفته بودید کاملا مخدوش نشود. انسان‌ها، ممکن‌الخطا هستند. یعنی امکان دارد، دچار لغزش و اشتباه شوند و بنابراین هیچ‌وقت نباید به شدت سخت‌گیر شوید تا انگیزه‌های درونی‌تان کاملا نابود شوند.

تغییر دیدگاه نسبت به لذت عادات بد

اصولا چیزهایی برای‌مان به عادت بدل می‌شوند که انجام دادن آنها راحت است یا به نوعی به تداوم و تکرارشان خو گرفته‌ایم. در واقع، عادات بد هم با وجود اینکه عوارض و عواقب ناخوشایندی دارند اما برای‌مان محبوب و رضایت‌بخش هستند. پس برای اینکه بتوانیم آنها را ترک کنیم باید رویکرد و نگاه‌مان را درباره‌شان تغییر بدهیم.
این تغییر با تمرکز بر ابعاد منفی آن عادت‌ها میسر می‌شود. باید تلاش کنیم تا جلوه‌های منفی هر عادت بد را بیش از پیش بر خود جلوه‌گر سازیم. برای مثال، اگر عادت بدمان درباره خوردن فست فود است، باید نگاه و رویکردمان را درباره‌اش عوض کنیم. به جای اینکه مدام به خوشمزه بودن همبرگر فکر کنیم باید به این موضوع توجه داشته باشیم که چقدر می‌تواند مضر باشد و به بدن‌مان آسیب بزند.

ترک عادت بد با جریمه کردن خود

دور شدن از عوامل تحریک‌کننده

سعی کنید از چیزهایی که می‌توانند شما را به انجام عادات بد تشویق کنند به شدت دور شوید. مثلا از افراد یا محیط‌هایی که شما را ترغیب به انجام عادات بد می‌کنند کاملا فاصله بگیرید. باید در آغاز مسیر، از عوامل وسوسه‌برانگیز دور بمانید.
این دور شدن و پرهیز، کم کم باعث می‌شوند تا فکر و میل‌تان از کارهایی که در گذشته انجام می‌دادید به خوبی فاصله بگیرد. از قدیم گفته‌اند که هر آنچه از دیده برود از دل هم می‌رود. درباره عادت‌های بد این شعر بسیار کارساز واقع می‌شود. یعنی اگر دسترسی‌تان را به عوامل تحریک‌کننده برای انجام کارهای بد قطع کنید، راحت‌تر موفق به ترک‌شان می‌شوید.

در آخر

ترک عادات بد یکی از ارزشمندترین کارهایی است که می‌توانید برای رشد و توسعه فردی‌تان در زندگی انجام بدهید. پس از پیله عادت‌های تکراری بیرون بیایید و مطمئن باشید که حس و حال خوشی که بعد از رهایی از آنها به دست می‌آورید، دنیای‌تان را رنگی و زیباتر می‌کند.
ما به این دنیا آمده‌ایم تا مدام خود را ارتقا بدهیم و به قول مهندسان رایانه، برنامه‌های‌مان را به روزرسانی کنیم. پس به عادت‌ها، رخوت‌ها و تکرارهای بی‌فایده، «نه» بگویید و مطمئن باشید که با قدرت اراده خود می‌توانید بر سخت‌ترین مشکلات و چالش‌ها هم فائق بیایید.
خودتان را هر روز قوی و قوی‌تر کنید و از رویارویی با عادات بد نترسید. مدام بگردید و ببینید که کدام عادت‌ها هستند که شما را به برده بی‌چون و چرای خود بدل کرده‌اند و مانع از آن می‌شوند که نقاط قوت‌تان پررنگ‌تر شود و نقاط ضعف‌تان رنگ ببازند. شما توانا هستید و به شدت ارزشمند. پس سریع‌تر فکری به حال ترک عادات بد خود کنید و نگذارید که در زندگی در کنارتان قدم بزنند.

برای اینکه بتوانید عادات بد را ترک کنید، باید رهبری خود را برعهده بگیرید. برای تقویت این ویژگی، خودساخته شرکت در دوره‌ی «قاتل رویاهات رو پیدا کن» را به شما پیشنهاد می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

ترک عادات بد

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست