مقالهموفقیت تحصیلیموفقیت در روابطموفقیت در کسب و کاروبلاگ

ترس از موفقیت واقعیه! شما هم دارید؟ بخونید تا بفهمید

اشتراک گذاری این مطالب در:

ترس از موفقیت و رسیدن به دستاوردهای مهم در زندگی؛ عجیب است اما واقعیت دارد

همه دوست دارند موفق باشند. کسی هست که از موفقیت لذت نبرد؟ قطعا اگر از جمعی چند میلیون نفری هم این سوال را بپرسید همه متفق‌القول به شما درباره لذت‌های موفق بودن خواهند گفت. اما واقعیت این است که از میان همان جمع، چند نفر به موفقیت واقعی دست پیدا می‌کنند؟ با در نظر گرفتن تعاریف شخصی و متنوع درباره موفقیت، باز هم بسیاری از افراد این احساس را در زندگی نخواهند داشت. علت چیست؟ دلایل متعددی برای عدم دست‌یابی به موفقیت در زندگی وجود دارد اما یکی از مواردی که بسیار مهم است و شاید از دید بیشتر افراد دور مانده ، ترس از موفق شدن است. شاید به نظرتان عجیب به نظر برسد اما احتمال اینکه خودتان هم به این ترس مبتلا باشید، وجود دارد. در ادامه درباره ترس از موفقیت، بیشتر برایتان خواهیم گفت:

موفق شدن ترس دارد؟

ترس از موفقیت

موفق شدن به معنای تغییر است. تغییری مثبت که زندگی را دچار تحولاتی تازه می‌کند. و درست در همین نقطه است که بسیاری از افراد دچار تشویش می‌شوند: رو به رو شدن  با تغییرات. کنار آمدن با تغییرات در زندگی در صورتی که شیوه کار را بلد نباشید بسیار سخت خواهد شد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد در آستانه پیروزی دچار تشویش می‌شوند. آنها مدام به تغییراتی می‌اندیشند که در ادامه زندگی با آن رو به رو خواهند بود و ترس از اینکه روند عادی زندگی‌شان بر هم بخورد، مانع از بالا رفتن آنها از پله‌‌های موفقیت می‌شود. چنین ترسی باعث می‌شود که فرد بگوید: اگر آرامش زندگی عادی من با بالا رفتن از پله‌های موفقیت سلب شود، چه خواهد شد؟ اگر با چالش‌هایی رو به رو شوم که مسئولیت سنگین‌تری را بر دوشم بگذارند، چه خواهد شد؟ تغییرات و به اصطلاح پیشرفت‌های پیش روی من، روابط فعلی‌ام را چطور تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

همان‌طور که می‌بینید، یکی از دلایل عمده ترس از موفقیت مواجهه با تغییرات پیش رو است. کنترل و مدیریت تغییرات، یکی از مهم‌ترین توانمندی‌هایی است که افراد موفق دارند. پس اگر پشت درهای موفقیت به انتظار نشسته‌اید باید بدانید که یکی از اصلی‌ترین نیروهایی که مانع از رشدتان به سمت جلو می‌شود، همین ناتوانی در مدیریت تغییرات است. اجازه بدهید درباره ابعاد این تغییر کمی گسترده‌تر صحبت کنیم:

ترس از موفقیت به خاطر تغییر است

ترس از موفقیت

در بخش قبلی از تغییرات گفتیم و ترسی که افراد از آن دارند. این ترس مانع از تلاش برای پیش رفتن به سمت موفقیت می‌شود. تغییرات در ذهن هر کس به شکل‌های مختلفی پیش‌بینی می‌شود. مثلا بعضی از افراد با خود فکر می‌کنند که با رسیدن به موفقیت بیشتر شیوه برخورد دیگران با آنها تغییر خواهد کرد و دوستان و آشنایان فعلی‌شان، واکنش‌هایی متفاوت با آنها خواهند داشت. شاید بپرسید که واکنش دیگران نسبت به موفقیت، همیشه توأم با احترام و تحسین است. پس چرا باید از برخوردها و واکنش‌های اطرافیان بعد از فتح قلل موفقیت ترسید؟ پاسخ این است که چنین ترسی بسیار ناخودآگاه و برآیندی از تمام ویژگی‌ها و ادراکات درونی هر فرد است. یعنی شما به طور حساب‌شده، به خود نمی‌گویید که اگر موفق شوم و به دستاورد ایکس در زندگی برسم، دوستان و اعضای خانواده‌ام از من فاصله می‌گیرند و… . اما به دلیل اینکه با تجارب فردی خود در زندگی و حتی داشتن احساسات منفی نسبت به موفقیت دیگران آشنا هستید، به شکلی ناخودآگاه می‌دانید که اگر موفق بشوید، احتمال دارد که حسادت‌های پنهانی یا واکنش‌هایی منفی از سوی دیگران دریافت کنید. همه این افکار در پس ذهنتان هستند و به شکلی عیان بروز پیدا نمی‌کنند حتی شاید اکنون که در حال خواندن این احساسات هستید هم به نظرتان عجیب و باورنکردنی بیاید. اما حقیقت دارد. گاهی‌اوقات، برخی از افراد چون فکر می‌کنند که افراد موفق، متکبر و مغرور هستند، از موفق شدن و رسیدن به چنین چهره‌ای می‌هراسند. این ترس هم ناشی از تصویرسازی اشتباه درباره یک فرد موفق در ذهن است.

ابعاد دیگر تغییر با رسیدن به موفقیت چیست؟

ترس از موفقیت

با رسیدن به موفقیت، مسئولیت‌های بیشتری به فرد تحمیل می‌شود. البته این واژه یعنی تحمیل بار منفی دارد و از دیدگاه و نقطه نظر فردی استفاده می‌شود که از موفق شدن واهمه دارد. چنین فردی با ترس از اینکه پیروزی و رفتن به درجه و مرحله‌ای بالاتر در زندگی باعث می‌شود که وظایف بیشتری را بر دوش بکشد، از پیش رفتن بازمی‌ماند. این ضعف نشان می‌دهد که چنین فردی، ویژگی‌های یک انسان موفق را در خود ندارد. زیرا انسان‌های موفق با جسارت و شجاعت و داشتن منبع محرک و انرژی دائمی مدام تلاش می‌کنند که خود را شاد و فعال نگه دارند و با میل و علاقه به سمت انجام برنامه‌های مختلف و مسئولیت‌های گوناگون حرکت کنند.

چطور می‌توان با ترس از موفقیت کنار آمد؟

ابعاد ترس از تغییر که به تبع خود، ترس از موفقیت را به همراه می‌آورد، بسیار گسترده‌تر از چیزی است که در این مقاله به آن اشاره شد. اما خوشبختانه راهکارهایی برای آن وجود دارد. یکی از عمده‌ترین روش‌ها برای آماده‌سازی خود در جاده موفقیت، تلاش برای الگوبرداری از افرادی است که قلل موفقیت را پیش از شما فتح کرده‌اند. سعی کنید به زندگی آنها نگاهی دقیق بیاندازید و ببینید که در موقعیت‌های مختلف چه کرده‌اند یا در مواجهه با چالش‌ها، مسئولیت‌ها و تغییرات چه مسیری را پیش گرفته‌اند. در این صورت می‌توانید برای خود الگویی طراحی کنید و از افراد موفق الهام بگیرید.

در بسیاری از مواقع، تقلید آگاهانه‌ای که در آن، با نگاه کردن به دیگران و تلفیق ایده‌هایشان با ویژگی‌ها و توانایی‌های خود به طرحی جدید و موثر دست پیدا می‌کنید، تحولات مثبت چشم‌گیری را در زندگی‌تان ایجاد خواهد کرد. یادتان باشد که ترس از موفقیت، نیاز به راه چاره و درمان دارد. ترس، ترس است و در هیچ حالت و شکلی، مفهوم و حسی مطلوب به شمار نمی‌رود. سعادت شما در جایی خانه دارد که ترس‌هایتان ایستاده‌اند. خود را از زنجیر ترس و اضطراب‌های رنگارنگ خلاص کنید و به سمت پیروزی، رهایی و شادی گام بردارید. زندگی کوتاه آدمی روی این کره خاکی مستحق تنفس هوای آزاد و دوست‌داشتنی است نه اضطراب‌های تلخی که برای هر کاری به روح و جانش سایه می‌اندازند.

یکی دیگر از نکاتی که برای فائق آمدن بر ترس از موفقیت باید در نظر داشته باشید، طراحی تصویر دقیقی از آینده‌تان بعد از موفق شدن است. بسیاری از توهماتی که درباره تکبر افراد موفق و دور شدن اطرافیان از خود بعد از موفقیت در ذهن دارید ناشی از این است که دقیقا نمی‌دانید با طی کردن پله‌های ترقی و موفق شدن قرار است به کجا برسید. شما باید با خود برنامه‌ریزی کنید و بدانید که قرار است به چه دستاوردی برسید و چه احساسات، وظایف و حال و هوایی را تجربه کنید. اگر تصویری ذهنی برای خود بسازید با آمادگی بیشتری به استقبال تغییرات خواهید رفت و مدام از تحولات پیش رو نمی‌هراسید. در واقع، با در نظر داشتن الگو و طرحی ذهنی از آیندهِ بعد از پیروزی، می‌توانید از غافل‌گیر شدن توسط عوامل خارجی دور بمانید و کنترل برنامه‌ها و زندگی‌تان را دقیق‌تر به عهده بگیرید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ افراد موفق این است که کنترل زندگی خود را به دست دارند و با شجاعت به مقابله با هر چالشی می‌پردازند.

در آخر باید یادتان باشد که اگر مسیر موفقیت را پله پله و درست بپیمایید، قطعا آمادگی‌ در هر مرحله در وجودتان ته‌نشین می‌شود و دیگر از مسئولیت‌های پیش رو و تحولات نمی‌ترسید چون شما دقیقا برای شرایطی که در آن قرار می‌گیرید،‌آماده خواهید بود.

 

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • یونس ویسی
    دی 30, 1397 2:17 ب.ظ

    با سلام.این مطلب ترس از موفقیت واقعا واقعا خیلی خیلی عالی و خوب بود و باعث شد تا حدودی دیدگاهم نسبت به زندگیم عوض بشه.خواهشمندم که در صورت امکان از این دست مطالب و راهکارهای مقابله با ترس و کلا چگونگی ایجاد تغییرات برای موفقیت و جلوگیری از ترس مطالب بیشتری بگذارید.
    من خودم هروقت میخوام برای دانشگاه ترم بعدی که پیش رو دارم برنامه ریزی و انتخاب واحد و کاری انجام بدم سعی و تلاش خودم رو میکنم اما یک ترس عجیب و پنهان همیشه باهامه که درصورتی که بخوام کوچکترین تغییری برای آیندم ایجاد کنم ظاهر میشه و سعی میکنه تمام وجودمو بگیره.چندروزپیش برای امتحان کاردانی با کارشناسی چندین کتاب سفارش دادم با شوق و ذوق بسیار ولی وقتی کتابها بدستم رسید و جعبه رو باز کردم اون ترس دوباره اومد به سراغم و هی میگفت و میگفت و برای شکستم دلیل میاورد.

    از شما مربیان عزیز و راهنمایان گرامی تقضامندم درمورد این ترس و راهکارهای مقابله با اون و شکست و نابودی این ترس بنده رو کمک کنید تا بیش از پیش بتوانیم از این سایت بهره ببریم.

    در پناه حق تعالی منان باشید.

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست