مقالهوبلاگ

جملات منفی که در ذهن مرور میکنیم با زندگی ما چه کار میکنند؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

جملات منفی یا عبارات منفی یکی از دلایل ایجاد افکار منفی در افراد است. اگر چه بسیاری از روانشناسان معتقدند که عادت‏های افراد و تکیه کلام‎های آنها از تفکرات نشأت می گیرد. اما واقعیت چیز دیگری است. چرا که در بسیاری از مواقع تیکه کلام ها، جملات منفی یا عبارات منفی بدون آگاهی قبلی و بصورت غیر ارادی گفته می شوند. فرد بدون اینکه تصمیمی برای گفتن آنها داشته باشد، آنها را بر سر زبان می آورد. اما همین جملات منفی یا عبارات منفی پس از گفته شدن یک حس منفی و ناامیدی را در فرد ایجاد می کند.

بسیاری از افراد سالمند طبق تجربه و یا گفته والدین خود در گذشته جوانان را از گفتن جملات منفی یا عبارات منفی باز می دارند. در حالی که ممکن است با واکنش تند جوانان مواجه شوند و یا این نوع برخورد آنها را به پای خرافات بنویسند. در حالیکه تجربه ثابت کرده است جملات منفی یا عبارات منفی می توانند زمینه ساز وقوع حوادث ناگوار و اتفاقات تلخ باشند.

جملات منفی یا عبارات منفی چه تاثیری بر روحیات افراد دارد؟

«مارسی شیموف» یکی از روانشناسان آمریکایی در کتاب راز می نویسد : « شما با داشتن احساس خوب آینده ای در مسیر خواسته هایتان دارید و بالعکس. قانون جذب همواره در هر ثانیه مشغول کار است. به هر چیزی که فکر می کنید، احساس می کنید، آینده شما را خواهد ساخت. اگر شما نگران هستید، این نگرانی را هر روز بیشتر وارد زندگی تان می کنید.»

تمام صحبت مارشی شیموف حول این محور می چرخد؛ جملات منفی یا عبارات منفی که تداعی گر احساسات ناخوشایند هستند، موجب بروز اختلال در سیستم زندگی می شود. بنابراین می توان با قطعیت گفت که:

تکیه کلام های منفی نقش زیادی در شکل گیری افکار و سپس عادات و رفتارها دارد.

حتی این عادت گفتاری موجب بروز اضطراب و استرس روانی هم می شود و فرد را نسبت به آینده سرخورده و ناامید می کند. به همین روانشناسان معتقدند اولین گام برای مثبت اندیشی و تحول در زندگی، تغییر افکار است که مرحله اول آن برداشتن و حذف جملات منفی یا عبارات منفی عنوان شده است.

چگونه جملات منفی یا عبارات منفی را حذف کنیم؟

حال که ضرورت و اهمیت حذف جملات منفی یا عبارات منفی مشخص شد، باید راهکاری هم برای حذف این جملات ارائه شود. ابتدا شما باید جملات منفی یا عبارات منفی را که بر روی افکار و احساساتتان تاثیر ناخوشایند بر جای می گذارد، شناسایی کنند. این جملات می توانند در هر گویش، لهجه و زبانی ادا شوند. در عامیانه ترین حالت جملاتی از قبیل «من شانس ندارم»، «بدبخت هستم»، «بیمارم»، «حالم خوب نیست» و …. همه این جملات منفی یا عبارات منفی به مرور زمان به عادت زبانی تبدیل می شوند. پس از مدتی که به خود می آیید متوجه می شوید که بخش زیادی از جسم و روح شما را درگیر خود کرده اند.

این عبارت ها در ابتدا ممکن برای شوخی و یا پر کردن عریضه گفته شوند و منظور و هدف خاصی در پشت آنها نباشد. اما باید متوجه باشید که گفتن جملات منفی یا عبارات منفی حتی برای یکبار هم می تواند تاثیر نامطلوبی بر ذهن شما بر جای بگذارد. بنابراین باید سعی کنید در گفتگوهای روزمره از گفتن حتی یک جمله منفی خودداری کنید.

روش حذف جملات منفی یا عبارات منفی

یک روش بسیار اصولی و پرکاربرد و بدون دردسر برای حذف جملات منفی یا عبارات منفی، گفتار درمانی است. اگر اطرافیان بخواهند به طور مداوم حذف عبارت های نادرست و منفی را به فرد گوشزد کنند، نتیجه معکوس خواهد داشت. در روش گفتار درمانی فرد یاد می گیرد که به صورت تدریجی از جملات منفی یا عبارات منفی فاصله بگیرد و به جای آن از عبارت ها و جملات مثبت استفاده کند.

در کودکان آموزش حذف جملات منفی یا عبارات منفی آسان تر است و والدین و مربیان موظفند تا به آنها یاد دهند که هر جمله ای که بر سر زبان می آورند می تواند در آینده به یک عادت رفتاری مبدل شود. البته این گفته به این معنا نیست که افراد در بزرگسالی قادر به تغییر شیوه رفتاری و گفتاری خود نیست. بلکه انسان ها در هر سنی که باشند می توانند به راحتی شیوه گفتار و جملات و تیکه کلام های خود را تغییر دهند و به جای جملات منفی یا عبارات منفی از عبارت های مثبت و امیدبخش استفاده کنند.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست