مقالهوبلاگ

بهداشت روانی برای تیپ های شخصیتی مختلف چگونه است؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

افراد مختلف دارای تیپ های شخصیتی متفاوتی هستند. فرقی نمی‌کند که یک INFP یعنی شخصیتی درمانگر هستید یا یک ENTP رویاپرداز… در هر حال، همه افراد باید به بهداشت روانی خود توجه کنند. اما نکاتی که هر تیپ شخصیتی برای رسیدگی به بهداشت روانی خود باید در نظر بگیرد با دیگری متفاوت است. پس همه ما باید به بهداشت روانی خود اهمیت بدهیم اما به روش‌های مختلفی که با تیپ شخصیتی‌مان هماهنگ‌تر است. به طور کلی، اگر بخواهیم تعریفی درباره بهداشت روانی ارائه کنیم باید بگوییم که بهداشت روانی به معنای افزایش میزان شادی و نشاط در زندگی و کاهش میزان فشار و استرس است. اما کاهش فشار و افزایش شادی برای هر تیپ شخصیتی به شکلی متفاوت رخ می‌دهد. اگر می‌خواهید درباره نکات مهم رعایت بهداشت روانی برای هر تیپ شخصیتی بیشتر اطلاع پیدا کنید، با ما همراه باشید. البته یادتان باشد که این‌ها صرفا توصیه‌هایی هستند که باید از سوی شما و به کمک مشاوران به دقت ارزیابی شوند:

بهداشت روانی برای تیپ های شخصیتی مختلف چگونه است؟

تیپ شخصیتی معمار INTJ

افرادی که در تیپ شخصیتی معمار قرار می‌گیرند، درباره هر موضوعی زیاد فکر می‌کنند و فکر اینکه نتایج بدی می‌تواند برای‌شان به وجود بیاید، آنها را کاملا به هم می‌ریزد. اگر در گروه تیپ شخصیتی معمار قرار می‌گیرید، بهتر است برای توسعه فردی و بهداشت روانی خود، تمرین‌هایی جهت دور شدن از فکر کردن زیاد درباره گذشته داشته باشید. مثلا  به جای غرق شدن در افکار خود درباره گذشته‌ها، شروع به یادگیری چیزی تازه کنید. سعی کنید از این موضوع تازه لذت ببرید. بنا به علایق و توانایی‌هایی که دارید، شروع به یادگیری کنید. برای نمونه کتابی جدید درباره رشته تخصصی‌تان بخوانید یا به یاد گرفتن زمینه‌ای تازه در حوزه موضوعات مورد علاقه‌تان بپردازید. این کار باعث می‌شود تا حواس‌تان از فکر کردن به گذشته معطوف به آموختن بشود و انرژی شما که صرف تفکر و گشت‌وگذار بیش از حد در رویدادهای پیش‌آمده می‌شود، صرف آموختن بشود. زیرا تیپ شخصیتی‌تان طوری است که به فکر کردن و تمرکز بر روی موضوعی علاقه دارید و به همین خاطر با یادگیری می‌توانید اوقات خود را مفیدتر بگذرانید و برای توسعه بهداشت روانی خود گامی موثرتر بردارید.

تیپ شخصیتی منطق‌دان INTP

این افراد کمی سر به هوا هستند. به این معنا که کاملا با کاری که در حال انجام آن هستند، درگیر نمی‌شوند. در واقع، افرادی که در این گروه از تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند، بعضی از اوقات نمی‌توانند وارد مسیر تجاربی بشوند که به تعادل روحی، احساسی و فیزیکی آنها کمک می‌کند. اگر شما هم در آزمون تیپ‌های شخصیتی شرکت کرده‌اید و در دسته INTP ها قرار گرفته‌اید باید برای توسعه فردی و افزایش میزان بهداشت روانی خود به دنبال تقویت میزان تمرکز خود روی موضوعات مختلف باشید. یکی از راه‌هایی که به این تقویت کمک می‌کند، ورود به فعالیت‌هایی است که به آنها بیشتر علاقه دارید. علاقه و کشش این‌دست از فعالیت‌ها موجب می‌شود که وقت و انرژی بیشتری صرف آنها کرده و تمرکز کردن را تمرین کنید. وقتی تمرکز کردن را یاد بگیرید، دیگر فقط توجه و تمرکزتان در کارهایی که به آن علاقه دارید، زیاد نخواهد شد بلکه می‌توانید مدیریت درستی در همه شرایط داشته باشید.

تیپ شخصیتی فرمانده ENTJ

افرادی که در گروه فرمانده‌ها قرار می‌گیرند به شدت متمرکز هستند و گاهی برای رسیدگی به بهداشت روانی خود، هیچ زمان و فرصتی اختصاص نمی‌دهند. این افراد مدام درگیر به اجرا درآوردن طرح‌ها و برنامه‌هایی هستند که در ذهن داشته‌اند و به همین خاطر به استراحت ذهنی به چشم گناهی بزرگ نگاه می‌کنند و میلی به وقفه و استراحت ندارند. چنین رویکردی در بلندمدت باعث فرسودگی ذهنی و جسمی می‌شود. همه تیپ‌های شخصیتی برای توسعه فردی و تقویت میزان بهداشت روانی خود باید به خود زمانی را اختصاص بدهند. اگر تیپ شخصیتی‌تان «فرمانده» است حتما باید زمانی را به استراحت و دور شدن از استرس بگذرانید. از جمله فعالیت‌هایی که می‌تواند شما را شاد کند و از میزان فشار و استرس‌تان بکاهد، باید به فعالیت‌هایی نظیر بازی‌های اشاره کرد. بازی‌هایی مانند گلف برای افراد فرمانده جذاب است. علت این است که فرمانده‌ها، بسیار نتیجه‌گرا هستند. بازی کردن هم با برد و باخت همراه است. یعنی چیزی که این افراد به آن علاقه زیادی دارند.

تیپ شخصیتی رویاپرداز ENTP

رویاپردازان به تنوع علاقه و نیاز زیادی دارند. آنها دوست دارند که در افکار و رویاهای خود غوطه‌ور شده و به کشف ایده‌ها بپردازند. البته این ویژگی تا حدی باعث می‌شود که از دنیای واقعی و آدم‌ها فاصله بگیرند. اگر شما هم یک رویاپرداز هستید برای رسیدگی به بهداشت روانی و توسعه شخصیتی‌تان باید خود را کمی آزاد بگذارید یعنی زمانی را که برای تجدید قوای روحی در نظر می‌گیرید صرف فعالیت‌های مورد علاقه‌تان کنید و خود را در هیچ چارچوبی محدود نسازید. مثلا برای تفریح و استراحت به سراغ فعالیت‌هایی بروید که توام با خلاقیت هستند. بازی‌های جدید و خلاقانه با دوستان می‌تواند، انرژی‌تان را به شدت افزایش بدهد.

تیپ شخصیتی مشاور INFJ

مشاوران زمان زیادی برای دیگران صرف می‌کنند.  حس نوع‌دوستی این افراد بی‌نظیر است اما توجه بیش از اندازه‌ای که نسبت به دیگران مبذول می‌دارند، بعضی از اوقات باعث بی‌توجهی نسبت به خود و احساسات‌شان می‌شود. بنابراین اگر در این دسته از تیپ‌های شخصیتی قرار می‌گیرید برای رعایت بهداشت فردی خود نیاز دارید که زمانی را فقط و فقط به خودتان اختصاص بدهید و از به اشتراک گذاشتن آن با سایرین به طور جدی پرهیز کنید. برای اینکه مدام درگیر دیگران نباشید و بتوانید از فرسودگی ذهنی و جسمی خود را مصون نگه دارید، لازم است که در طول ماه به کارهایی مشغول شوید که برای‌تان مفرح است. مثلا، ورزش کنید یا تنهایی به خرید و سینما و… بروید. برای خودتان وقت بگذارید و به خود توجه کنید.

تیپ شخصیتی درمانگر INFP

این دسته از افراد به سادگی علاقه زیادی دارند. آنها از پیچیده شدن موضوعات دچار آشفتگی و نگرانی می‌شوند و حتی در موقعیت‌های سختی که برای دیگران پیش می‌آید نیز آثاری از تشویش در آنها دیده می‌شود. به همین خاطر اگر در این گروه از تیپ شخصیتی قرار می‌گیرید، برای اینکه به بهداشت روانی خود بیشتر بپردازید، لازم است تا به دنبال فعالیت‌هایی بروید که امن و ساده هستند و احساس امنیت را در وجودتان تقویت می‌کنند. برای مثال گوش دادن به موسیقی‌هایی که متعلق به گذشته هستند و برای‌تان یادآور خاطرات خوش کودکی هستند.

تیپ شخصیتی قهرمان ENFP

قهرمان‌ها از در جمع بودن، انرژی می‌گیرند و به همکاری با دیگران اعتقاد دارند. اگر کاری از دست این افراد برای دیگران برآید، هرگز دریغ نمی‌کنند. در واقع، نقش مهمی در حمایت و پخش انرژی‌های مثبت در میان دوستان و آشنایان دارند. اگر در این گروه از تیپ‌های شخصیتی قرار دارید قطعا خود را نسبت به شاد کردن و خوشحالی دیگران مسئول می‌دانید. پس وقتی قرار است که برای رسیدگی به روحیه و بهداشت روانی خود کاری کنید باید به فعالیت‌هایی بپردازید که فقط و فقط مال خودتان است و از ته دل شادتان می‌کند. چون شما همیشه انرژی زیادی در جمع خرج می‌کنید شاید گاهی سکوت یا فعالیت‌های آرام‌تر هم برای افزایش میزان آرامش‌تان مفید واقع بشود. در اوقات فراغت به کارهایی بپردازید که دوست دارید، شما دایره وسیعی از انتخاب‌ها را پیش رو دارید.

تیپ شخصیتی معلم ENFJ

معلم‌ها هم شیفته کمک کردن به دیگران هستند. این دسته از افراد هم برای استراحت و کاهش استراحت‌ها باید زمانی را به خود اختصاص بدهند. اما لازم نیست در دوران بازیابی روحی کاملا ارتباط‌شان را با سایرین قطع کنند. برای افرادی که در گروه معلم‌ها قرار می‌گیرند، لزوما توصیه‌ای مبنی بر بریدن مقطعی از جمع و تمرکز بر خود تجویز نمی‌شود. این افراد بنا به سطح انرژی و میل خود می‌توانند در فعالیت‌هایی که با کمک کردن به دیگران گره خورده است، تجدید قوا کنند. زیرا سرشت‌شان به این ترتیب است و با این کار نه تنها دچار فرسودگی شغلی نمی‌شوند بلکه شاداب‌تر هم خواهند شد و در مسیر توسعه فردی گام بلندتری برخواهند داشت.

تیپ شخصیتی بازرس ISTJ

بازرس‌ها به شدت مسئولیت‌پذیر هستند. این افراد در همه چیز جدی و دقیق هستند و رویکردهای تعریف‌شده و دقیقی نسبت به همه چیز در زندگی دارند. آنها عاشق دستورالعمل‌ها و قوانین هستند. به همین خاطر برای تفریح و بازیابی انرژي هم باید به دنبال فعالیت‌هایی باشند که در آنها نیازی به رویارویی با چالش‌های جدید نیست و می‌توانند خیلی ساده از سهولت و آشنا بودن آن فعالیت لذت ببرند. مثلا باغبانی یا دوچرخه‌سواری از جمله تفریحات خوب برای دریافت آرامش برای بازرس‌ها است.

تیپ شخصیتی حامی ISFJ

اگر در گروه افرادی با تیپ شخصیتی حامی هستید احتمالا به خوبی می‌دانید که حمایت و همراهی با دیگران از جمله ویژگی‌های اصلی شما در زندگی است. گاهی اوقات، میزان توجه و همراهی شما با دیگران، آنچنان زیاد می‌شود که دچار فرسودگی روحی می‌شوید و قادر به تحمل بار سنگینی که بر دوش می‌کشید، نخواهید بود. برای توسعه فردی و رعایت بهداشت روانی خود حتما باید زمان‌هایی را فقط صرف خودتان کنید اما بخشی از آن را برای همراهی با دیگران مثلا خانواده اختصاص بدهید تا دچار عذاب وجدان نشده و لذت بیشتری ببرید. تفریحاتی که برای خود در نظر می‌گیرید باید شامل فعالیت‌هایی باشد که به آنها علاقه‌مند هستید. اگر احساس می‌کنید که دوری از جمع برای پرداختن به استراحت شخصی برای‌تان ناراحت‌کننده است، سعی کنید که احساسات خود را روی کاغذ بیاورید و بنویسید. مثلا کارهایی را که برای دیگران انجام داده‌اید روی برگه بنویسید تا احساس عذاب وجدان را در خود از بین ببرید.

تیپ شخصیتی ناظر ESTJ

ناظرها هم مانند فرمانده‌ها علاقه زیادی به استراحت کردن ندارند و همواره دنبال کار و فعالیت هستند. این افراد مدام مشغول هستند و به همین خاطر گویا همیشه کارهای نکرده فراوانی دارند و نمی‌توانند همه پروژه‌های‌شان را به پایان برسانند. اگر عضو گروه ناظران باشید حتما متوجه هستید که استراحت کردن برای‌تان کمی دشوار است. ولی واقعیت این است که هر فرد با هر تیپ شخصیتی که دارد، نیازمند گذراندن اوقاتی برای بازیابی بهداشت روانی و ذهنی است. پس شما هم باید گاهی از کار کردن فاصله بگیرید و برای استراحت به رستوران بروید، با دوستان‌تان دور هم جمع بشوید، کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید و… . با استراحت و کسب آرامش قادر به افزایش و تقویت میزان انرژی برای پیگیری شدیدتر کارهای‌تان خواهید بود.

تیپ شخصیتی ارائه‌دهنده ESFJ

کسانی که این تیپ شخصیتی را دارند، معمولا تکلیف‌شان با خودشان روشن است و از زندگی خود رضایت دارند. اما این افراد هم مانند سایر تیپ‌های شخصیتی نیاز به توجه به خود دارند و باید بهداشت روانی را به عنوان موضوعی بسیار مهم در موفقیت و توسعه فردی در نظر داشته باشند. اگر ESFJ هستید، بهتر است، گاهی‌اوقات با دوستان‌تان به رستوران یا پیک‌نیک بروید و اجازه بدهید که در تفریحات گروهی و چندنفره، روحیه‌تان تازه بشود.

تیپ شخصیتی صنعت‌گر ISTP

صنعت‌گرها از فشار و اضطرار خوش‌شان نمی آید. آنها به هیچ‌وجه طرفدار فعالیت‌هایی نیستند که باعث می‌شود در منگنه و فشار قرار بگیرند. به همین خاطر برای استراحت و کسب آرامش باید به دنبال چیزهایی بروند که آنها را محدود نمی‌کند. فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که لذت‌بخش است و دلهره و فشاری به آنها وارد نمی‌کند. این دسته از افراد خیلی خوب می‌دانند که چطور انرژی‌های از دست‌رفته‌شان را دوباره تامین کنند.

تیپ شخصیتی هنرمند ISFP

هنرمندان پرشور و اشتیاق هستند. آنها از کلیشه‌ها بیزارند و به هیچ‌عنوان دوست ندارند که از سنت‌های رایج جوامع پیروی کنند. قالبی شدن از نگاه آنها به معنای این است که افراد جامعه همگی عقاید و رویکردهای مشابهی در زندگی پیشه کنند. آنها از قالبی شدن متنفر هستند و برای تجدید قوا و رسیدگی به بهداشت فردی خود لازم است که به دنبال فعالیت‌های الهام‌بخشی مانند رفتن به شهر و مکانی تازه یا گوش دادن به موسیقی خاطره‌انگیز و الهام آور باشند.

متقاعدکننده ESTP

متقاعدکننده‌ها دارای روحیه خطرپذیری هستند. آنها دوست دارند با در نظر گرفتن شرایط و امکاناتی که دارند، دل به دریا زده و در هر موضوعی ارزش‌های افزوده ایجاد کنند. بنابراین همیشه در تلاش و تکاپو هستند اما اگر به بهداشت روانی خود یعنی افزایش نشاط و استراحت توجهی نداشته باشند دچار استرس و تشویش در زندگی خواهند شد. پس بهتر است در ماه و هفته، اوقاتی را به کسب آرامش بگذرانند. اگر شما هم در گروه متقاعدکننده‌های کارآفرین قرار دارید، یعنی سبک زندگی شلوغ و پرسرعتی برای خود انتخاب کرده‌اید پس برای استراحت و کسب آرامش می‌توانید به ماندن در خانه فکر کنید یا سایر فعالیت‌های لذت‌بخشی که کمی از آشفتگی ناشی از سرعت زندگی‌تان را می‌کاهند.

تیپ شخصیتی اجراکننده ESFP

اجراکننده‌ها یا کسانی که رفتاری مفرح دارند، همیشه زندگی را سهل و ساده می‌گیرند و با رویکرد شادی که نسبت به زندگ دارند، به دیگران نیز شادی را تقدیم می‌کنند. اما از آنجایی که بیشتر اوقات، مسائل جدی را نادیده می‌گیرند و حل مشکلات را به مرور زمان حواله می‌دهند، گاهی دچار اسارت زیر انباشتی از مشکلات حل‌نشده می‌شوند. برای این افراد استراحت و رسیدگی به توسعه فرد و بهداشت روانی با همراهی یک دوست معنا پیدا می‌کند. آنها برای تجدید قوا نیاز به کسانی دارند که آنها را از ش مشکلات تلنبار شده‌شان نجات بدهد.

کلام آخر:

یادتان باشد که هیچ تیپ شخصیتی بر دیگری برتری ندارد و همه تیپ‌ها برای بهره‌وری بیشتر در زندگی و کسب آرامش و نشاط باید حتما به بهداشت روانی خود اهمیت بدهند.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست