مقالهوبلاگ

با بهترین راه درمان افسردگی با این بیماری برای همیشه خداحافظی کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

در مورد بهترین راه‌ درمان افسردگی چه می‎دانید؟ افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در دنیای امروز است. مطابق با آمار موسسه‌های ملی بهداشت در آمریکا، در سال 2015 در حدود 16.1 میلیون بزرگسال در سن 18 سال یا بالاتر در آمریکا به افسردگی مبتلا شده‌اند. این میزان 7 درصد از بزرگسالان بالغ در این کشور را تشکیل می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی نیز در هشدارهای جدید در مورد روند رو به افزایش افسردگی در جهان داده است. اکنون افسردگی یک بیماری فراگیر است که باید به مقابله با آن برخیزیم. بهترین راه درمان افسردگی از طریق درمان‌های شناختی و رفتار درمانی است.
در مواردی که بیماری افسردگی شدت پیدا می‌کند، تنها راه درمان از طریق درمان‌های تحریک مغزی صورت می‌گیرد. در این روش از انرژی مغناطیسی برای تحریک و یا مهار عملکرد مغز استفاده می‌شود. این انرژی از طریق الکترود بر روی پوست سر وارد مغز می‌شود. در ادامه به روش‌های رفتار درمانی به‌عنوان بهترین راه‌ درمان افسردگی می‌پردازیم.

بهترین راه‌ درمان افسردگی

بهترین راه‌ درمان افسردگی به چند شکل مختلف انجام می‌شود که عبارتند از:
• درمان شناختی افسردگی
• درمان رفتاری
• روانکاوی تفکرات و احساسات
• درمان گروهی
• درمان زوج
در روش شناختی نحوه فکر کردن و احساسات بیمار نسبت به محیط اطراف و زندگی تغییر می‌کند.
در روش درمان رفتاری، باید رفتارهای سالم با رفتارهای ناسالم جایگزین شود. این کار با استفاده از تکنیک‌های پاداش و تقویت روحیه انجام می‌شود.
در روش درمان روانکاوی باید احساسات و تفکرات گذشته بررسی شود. این روش به بیمار کمک می‌کند تا اعمال و احساسات خود را بهتر درک کند.
در روش درمان گروهی، یک گروه کوچک متشکل از افراد با مشکلات مشابه تشکیل می‌شود. اعضای این گروه می‌توانند از یکدیگر حمایت کنند.
درمان زوج یا مشاوره‌‌ی ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا از طریق روش‌های سالم و سازنده، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
یکی از متخصصان روانشناسی به نام دکتر Yapko در زمینه بهترین راه درمان افسردگی می‌گوید: «بهترین روش برای درمان افسردگی، درمان رفتاری شناختی است. زیرا افراد افسرده به همه چیز فکر می‌کنند و خیلی زود اشتباهات خود را باور می‌کنند. پس باید یاد بگیرند که خارج از تفکر خود قدم بزنند تا ببینند که آیا شواهدی برای این فکرِ آن‌ها وجود دارد یا خیر؟».

آیا می‌توان به داروهای ضد افسردگی اطمینان کرد؟

زمانی که یک بیمار مبتلا به افسردگی به روانشناس مراجعه می‌کند، اولین مرحله مراقبت آغاز می‌شود. از نظر برخی از روانشناسان ابتلا به افسردگی ممکن است به دلیل اختلال در خواب (وقفه‌‌ی تنفسی در خواب)، مشکلات ناشی از تیروئید و یا مصرف برخی از داروها باشد.
زمانی میزان ابتلا به این اختلال خفیف باشد، بهترین راه درمان افسردگی تغییر سبک زندگی است. برای مثال ورزش کردن می‌تواند این بیماری را در مراحل اولیه کنترل و درمان کند. براساس مطالعات تحقیقاتی متعددی که در این زمینه انجام شده است، برخی از داروها می‌تواند در کنار ورزش به درمان افسردگی کمک کند. اما به‌شرطی که این داروها از سوی یک روانشناس متخصص تجویز شده باشد.
با این وجود بسیاری از پزشکان معتقدند در مراحل اولیه‌‌ی بیماری افسردگی به دارو نیاز نیست و بیماران باید از مصرف دارو اجتناب کنند. از نظر این گروه از متخصصان، مصرف داروهای افسردگی تنها مقدار کمی بهتر از روش‌های بدون دارو می‌تواند افسردگی را درمان کند. از سوی دیگر، بی‌توجهی در مصرف برخی از داروهای ضدافسردگی ممکن است عوارضی از جمله مشکلات گوارشی، خستگی و ضعف بدن، اختلال نعوظ و یا کاهش میل جنسی را به‌دنبال داشته باشد.
اگر با مراجعه به روانشناس، او تشخیص داد که شما به بیماری افسردگی مبتلا هستید، بهتر است از مصرف خودسرانه‌‌ی دارو خودداری کنید. تغییر در شیوه‌‌ی زندگی، افزایش فعالیت جسمانی و جلسات مشاوره با افراد متخصص می‌تواند در درمان افسردگی مؤثر واقع شود.

بهترین راه درمان افسردگی مورد تایید روانشناسان قرار گرفته‌اند

چگونه آرام باشیم وقتی همه چیز به ما فشار می‌آورد؟

یک فرد افسرده حتی با چکه کردن شیر آب نیز به‌شدت به‌هم می‌ریزد. هر رویداد پیش‌پاافتاده‌ای که از نظر یک فرد سالم کاملاً عادی است، برای یک فرد افسرده به‌شدت آزاردهنده و غیرقابل تحمل است. در واقع شرایط روحی او غیرعادی است و تاب و توان پذیرش مشکلات کوچک را ندارد. به‌همین دلیل نمی‌توانید او را سرزنش کنید که چرا از برخی رویدادهای کوچک و عادی عصبی می‌شود. درمان‌های طبیعی افسردگی با تغییر رفتار، فعالیت بدنی، تغییر شیوه‌‌ی زندگی و حتی تفکر ممکن می‌شود.
توصیه‌های زیر می‌تواند به شما در درمان بیماری افسردگی کمک کند.

پیدا کردن روال عادی برای زندگی

افسردگی باعث می‌شود تا از ساختار زندگی دور شوید. در این صورت روزهای شما تکراری می‌شود و دیگر قادر به استفاده از فرصت‌ها و زمان خود نیستید. تنظیم ملایم یک برنامه روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا به حالت نرمال زندگی برگردید. وقتی کسی افسرده می‌شود احساس می‌کند که نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد. این موضوع باعث می‌شود تا حس بدی نسبت به خودش پیدا کند. پس یک بهترین راه‌ درمان افسردگی تعیین اهداف کوچک روزانه است.
باید از کارهای کوچک شروع کنید. مانند آشپزی کردن و یا درست کردن یک کیک با طعم مورد علاقه. موفقیت در کار کوچک می‌تواند شما را برای انجام کارهای مفید ترغیب کند. در نتیجه به روال عادی زندگی برمی‌گردید.

ورزش را فراموش نکنید

اگر در زمان افسردگی خفیف، به طور مرتب ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید، با آزاد شدن اندروفین در بدن، بیماری شما درمان می‌شود. ورزش در بلند مدت تاثیر مقبتی بر روی بیماران مبتلا به افسردگی داشته است. در این زمینه روانشناسان تأکید دارد که ورزش باید به طور مرتب انجام شود. ورزش منظم باعث تشویق و تحریک مغز می‌شود. در نتیجه احساسات مثبت خود را بازیابی می‌کند.
البته اضافه کنیم که برای درمان افسردگی به دوی ماراتن نیاز ندارید. بلکه با یک پیاده روی نیم‌ساعته در طی روز می‌توانید این اختلال را درمان کنید.

رژیم غذایی مفید

یکی دیگر از بهترین راه‌ درمان افسردگی پرهیز از خوردن برخی از غذاهاست. اغلب کسانی که به اختلال افسردگی مبتلا می‌شوند، میل زیادی به پرخوری دارند. باید غذاخوردن خود را کنترل کنید. در زمان غذاخوردن حواستان به جای دیگری پرت می‌شود. چشم‌هایتان به یک جا خیره می‌شود. در نتیجه اصلاً تمرکزی روی غذا خوردن ندارید. به همین دلیل پرخوری می‌کنید. پس باید موقع غذاخوردن حواستان را روی غذاخوردن متمرکز کنید.
خوردن غذاهای سالم در درمان افسردگی مؤثر است. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 (از جمله ماهی) و اسید فولیک (مانند اسفناج) هستند، می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند.

یکی دیگر از بهترین راه‌ درمان افسردگی پرهیز از خوردن برخی از غذاهاست

به‌اندازه‌‌ی کافی بخوابید

خواب کافی به درمان افسردگی کمک می‌کند. بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه، شب‌ها بیدار و روز در خوابند. به هیچ عنوان خواب شبانه را به روز موکول نکنید. شب زمان خوبی برای بیداری نیست. وقتی در تنهایی هستید، افکار و احساسات مخرب سریع‌تر به سراغتان می‌آید. شما در زمان شب به هر چیزی فکر می‌کنید. اما در زمان روز اگر بیدار بمانید حتی اگر کسی در منزل نباشد، می‌توانید به پیاده‌روی بروید. تمامی چیزهایی را که باعث می‌شود تا شب به بی‌خوابی مبتلا شوید، از اتاق خواب بیرون کنید. از گوشی تلفن همراه گرفته تا قاب عکس‌های روی دیوار. اگر برای چند روز این کار را تکرار کنید، بدن شما به خواب در ساعات خاص عادت می‌کند.

مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرید

یکی دیگر از بهترین راه‌ درمان افسردگی بر عهده گرفتن مسئولیت است. مشارکت و حضور در بین جمع دوستان و همکاران باعث می‌شود تا از فکر کردن رها شوید. داشتن مسئولیت‌های روزانه به شما کمک می‌کند تا با افسردگی بهتر مقابله کنید. انجام دادن صحیح مسئولیت باعث برانگیخت حس شادی در شما می‌شود. هر چند مسئولیت‌ها جزئی و کوچک باشند.

افکار منفی را به چالش بکشید

مهم‌ترین دلیل ابتلا به بیماری افسردگی، وجود افکار منفی است. اگر این افکار و احساسات منفی را تغییر دهید، افسردگی درمان می‌شود. وقتی با خود می‌گویید که هیچ کس ما را دوست ندارد، در حقیقت ویروس افسردگی را در خود پرورش می‌دهید. تکرار جملات منفی از جمله :«کسی من را دوست ندارد»، «من خیلی تنها هستم»، «من خیلی بدبخت هستم»، «من آدم بدشانسی هستم» و … از جمله دلایل ابتلا به بیماری افسردگی است. اما اگر به این عارضه مبتلا شدید، راه درمان وجود دارد. کافیست برای درمان برعکس این جملات را با خود تکرار کنید: «من خیلی دوست داشتنی هستم»، «من خیلی زیبا هستم»، «من خیلی خوش شانس هستم» و …
این کار را باید مدام تکرار کنید تا جملات جدید جای جملات قبلی را در ذهن شما بگیرند. با گذشت زمان متوجه می‌شوید که افکار منفی از ذهن بیرون رفته‌اند.

قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید

روانشناسان معتقدند که مصرف مکمل‌های خاص می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند. از جمله‌‌ی این مکمل‌ها می‌توان به روغن ماهی و اسید فولیک اشاره کرد. اما نباید خودسرانه اقدام به مصرف مکمل کنید. بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. شاید دلیل افسردگی ناشی از عادت‌های نادرست رفتاری باشد

کارهای جدید انجام دهید

وقتی کسی افسرده می‌شود، به شدت به اتفاقات متفاوت نیاز دارد. درست مثل یک انسان که از غذاهای تکراری خسته شده است و میلی برای خوردن غذا ندارد. پس بهتر است به سراغ کارهای متفاوت بروید. برای مثال رفتن به یک موزه، خواندن یک کتاب در نیمکت پارک، شرکت در کلاس‌های آشپزی و … .
از نظر روانشناسان کارهای متفاوت باعث می‌شود تا در مغز تغییرات شیمیایی رخ دهد. به همین دلیل در مغز دوپامین تولید می‌شود. این ماده به حس لذت می‌انجامد.

در آخر

هر یک از این روش ها به عنوان بهترین راه درمان افسردگی مورد تایید روانشناسان قرار گرفته‌اند. اما توجه داشته باشید که ممکن است دو فرد با دو روش متفاوت‌ درمان شوند. پس نمی‌توان گفت همه باید با یک روش درمان شوند.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست