مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

چگونه بهترین دوست خود و دیگران باشیم و روابطمان را بهبود دهیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

موفقیت در روابط بر روی روحیه ما نیز تاثیر مثبت دار. دوستان مهم ترین سرمایه های زندگی هر فردی هستند. جمله معروفی وجود دارد که می گوید:

شما برآیندی از 5 نفری هستید که بیشترین زمان را با آن ها می گذرانید.

نقشی که دوستان می توانند در تغییر زندگی ما ایفا کنند، غیر قابل انکار است. ما خانواده و فامیل خود را انتخاب نمی کنیم. اما از همان دوران کودکی، شروع می کنیم به انتخاب دوست هایمان. خیلی وقت ها دوستی ها بدون در نظر گرفتن ویژگی های فرد مقابل، به دلیل نزدیک بودن آن فرد به شما اتفاق می افتند. درست مثل دوستی های دوران کودکی. اما هر چه بزرگتر می شویم اهمیت انتخاب دوستان و تاثیری که در زندگی ما می گذارند برایمان آشکار تر می شود.

تا حالا برایتان پیش آمده است که روابط بسیار ارزشمندی را از دست داده باشید؟ مهم نیست چه تعداد دوست و آشنا دارید، کیفیت روابطی که با افراد داریم، ابدا ارتباطی با کمیت آن ندارد. شکل دهی روابط جدید، یک بخش مساله است و نگهداری و بهبود آن روابط مساله ای دیگر. بهبود روابطی که با دوستان ارزشمندتان دارید، از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به شکل دهی روابط جدید برخوردار است. اگر تا به حال از دست دادن دوستی را تجربه کرده اید که برایتان مهم بوده است، احساس می کنید که روابطت تان به خوبی گذشته پیش نمی روند و یا قصد دارید ارتباطات تان را از چیزی که هست بهتر و محکم تر کنید، این مقاله برای شماست.

روابط دوستانه تاثیر زیادی روی سلامت و احساس شادی شما می گذارند. داشتن رابطه ی سازنده با یک دوست خوب می تواند باعث کاهش استرس، احساس آرامش و لذت، از بین رفتن حس تنهایی و غم بشود و حتی سلامت جسمانی شما را نیز افزایش بدهد. اما همه ی ما می دانیم که دوستی های صمیمانه و نزدیک به راحتی شکل نمی گیرند. بسیاری از ما در آشنا شدن با افراد جدید و ساختن یک رابطه ی نزدیک و صمیمانه دچار مشکل هستیم. صرف نظر از اینکه چه سن و شرایطی دارید، هیچوقت برای یافتن دوستی های جدید و بهبود روابط قدیمی دیر نیست. در این مقاله مجله موفقیت سلف مید به شما کمک می کنیم که با بهبود روابط قدیمی و ساخت روابط جدید، مهارت های اجتماعی تان را افزایش بدهید و از سلامت جسمانی و روحی بیشتری برخوردار شوید.

بیشتر بخوانید: تاثیر دوستان بر عزت نفس شما چقدر است؟

چرا وجود دوست در زندگی ما اهمیت دارد؟

معمولا جوامع بیشتر بر روابط رمانتیک و عاشقانه تاکید دارند. این موضوع باعث شده تا بیشتر افراد تصور کنند با شکل دهی یک رابطه ی عاشقانه، می توانند احساس رضایت و شادی بیشتری کسب کنند. اما تحقیقات نشان داده است که، در واقع دوستان تاثیر بیشتری بر سلامت روان ما دارند. حضور یک دوست نزدیک در زندگی شما می تواند شادی بیشتری را نسبت به هر نوع رابطه ی دیگری برایتان به ارمغان بیاورد.

شکل دهی دوستی های نزدیک و صمیمانه، همچنین تاثیر مثبتی بر سلامت جسمانی ما می گذارد. نداشتن مهارت های اجتماعی و مشکلات ارتباطی می تواند به اندازه ی سیگار کشیدن، خوردن مشروبات الکلی و یک سبک زندگی نا سالم به ما ضربه بزند. داشتن دوستان خوب حتی می تواند با افزایش عمر شما در ارتباط باشد. به تازگی تحقیقات انجام شده در کشور سوئد نشان داده است که داشتنن روابط اجتماعی قوی و دوستان نزدیک، در کنار انجام فعالیت های ورزشی می تواند طول عمر شما را در حد قابل توجهی افزایش بدهد.

بیشتر بخوانید: عزت نفس پایین چه اثراتی در دوست‌ یابی دارد؟

راهکارهایی برای ایجاد روابط دوستانه بهتر:

برای اینکه روابط خود را با دیگران بهبود دهید، این راهکارها را پیشنهاد می دهیم:

1- به روابط تان رسیدگی کنید

روابط شما درست مثل یک گلدان هستند که نیاز به مراقبت و آب دادن دارند. درست همانطور که برای رشد یک گیاه از آن مراقبت می کنید، به آن آب می دهید و آن را در معرض نور کافی قرار می دهید، باید به روابط تان، خصوصا دوستی های نزدیک به همان اندازه اهمیت بدهید. برای بهبود روابط خودتان زمان بگذارید. از حال دوستانتان با خبر باشید و تا جایی که می توانید از آن ها حمایت کنید. پرسیدن حال یک دوست، نه تنها باعث قوی تر شدن آن رابطه می شود، بلکه حال شما را هم بهتر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: 10 کاری که هر روز می توانید برای رشد فردی تان انجام دهید

2- بخشنده باشید

معمولا وقتی به کسی لطفی می کنیم و یا برای او نقش یک کمک کننده را بازی می کنیم، انتظار داریم که آن فرد هم در جایی به داد ما برسد. این خواسته ای غیر منطقی یا اشتباه نیست، اما اگر تنها به این دلیل شروع به کمک کردن به افراد دور و برتان بکنید، نه تنها واکنش مثبتی دریافت نمی کنید، بلکه این کار به مرور زمان برایتان عذاب آور خواهد شد. اگر دوستی به کمک شما نیاز دارد، خالصانه و تنها به نیت کمک کردن به او یاری برسانید. حتی اگر او در مقابل برای شما کاری انجام ندهد، این موضوع چیزی از ارزش کاری که شما انجام داده اید کم نمی کند. برای داشتن یک رابطه ی خوب و پایدار، نیاز به سرمایه گذاری زمان و احساسات دارید. منتظر نباشید اول طرف مقابل تان کاری انجام بدهد. هرگز حساب زمان و محبتی که خرج یک رابطه کرده اید را نگه ندارید. به معنای واقعی بخشنده باشید.

3- هوشمندانه صحبت کنید

بحث کردن راه به جایی نمی رساند. قرار هم نیست همیشه با گفته های طرف مقابلتان موافق باشید و برای جلوگیری از جر و بحث تنها حرف های او را تایید کنید. زمانی که افراد در یک رابطه ی دوستانه به پیشرفت و بهبود آن رابطه متعهد می شوند، دیگر به دنبال به کرسی نشاندن حرف خودشان نخواهند بود. این افراد همیشه به دنبال راه حلی هستند که برای دو طرف آن رابطه سودمند و قابل پذیرش باشد. باید یاد بگیرید در روابط خود هوشمندانه صحبت کنید و تصمیم بگیرید. زمانی که بتوانید با درک وضعیت خودتان و جایگاه و شرایط دیگران راه حل ارایه بدهید، به فرد محبوب جمع تبدیل خواهید شد و روابط محکم تری را بنا خواهید کرد.

4- روی ویژگی های مثبت افراد تاکید کنید

همه ی ما خوبی ها و بدی هایی داریم. خیلی از ما ممکن است متوجه عادت ها و رفتارهای منفی خودمان نباشیم و دایما در حال سرزنش کارهای افراد دیگر باشیم. صداقت در دوستی اهمیت والایی دارد. اگر ویژگی ای در طرف مقابلتان وجود دارد که عدم رفع آن می تواند به زندگی و آینده ی آن فرد خدشه و صدمه ای وارد کند، این وظیفه ی دوست است که او را از این موضوع آگاه کند. اما همیشه هم قرار نیست ویژگی های رفتاری منفی افراد را به آن ها یادآوری کنیم. عادتی که از نظر شما یک عادت منفی و آزار دهنده است، ممکن است از نظر فرد دیگری بسیار مثبت باشد. همیشه روی ویژگی های مثبت افراد تمرکز کنید و با حرف هایتان به آن ها احساسات خوب و مثبت را منتقل کنید. احتمالا خودتان هم تجربه کرده اید که بیشتر جذب افرادی می شوید که همیشه به ویژگی های خوب ظاهری و یا رفتاری شما اشاره می کنند.

5- بهترین ها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

هر چیزی، از تجارب گرفته تا کتاب، موسیقی و یا مقاصد جالبی که کشف کرده اید، می تواند یک هدیه ی معنوی خوب و موثر برای تداوم دوستی هایتان باشد. اگر موسیقی خوبی شنیدید برای دوستانتان بفرستید، اگر کتاب خوبی می شناسید معرفی کنید، هر چیزی که بتواند حتی ذره ای کیفیت زندگی خودتان و دیگران را بالا ببرد ارزش معرفی کردن و شریک شدن با دیگران را دارد. بسیاری از روابط، بیش از هر چیز دیگری، بر پایه ی اشتراک گذاری تجارب شکل گرفته و تداوم پیدا می کنند. در نهایت، چیزی که بسیاری از ما از یک رابطه خوب و سازنده انتظار داریم، تاثیر گذاری آن رابطه در بهبود زندگی فردی و اجتماعی ما است.

برای داشتن روابط دوستانه ی بهتر، برای خودتان دوست خوبی باشید:

ساخت روابط جدید، شروع راه است. شکل گیری این روابط و تبدیل شدنشان به دوستی های سازنده، نیاز به زمان و سرمایه گذاری احساسی و زمانی دارد. برای داشتن روابط بهتر، بهبود رابطه ای که با خودتان دارید می تواند تاثیر بسیاری بگذارد.

  • همان دوستی باشید که می خواهید در زندگی تان داشته باشید.

دوست دارید دوستانتان چگونه با شما رفتار کنند؟ جوابتان هر چه که هست، بهتر است همان رفتار مورد علاقه تان را نسبت به دوستانتان داشته باشید. یک دوست قابل اعتماد، حمایتگر و صادق باشید و مشتاقانه برای روابطتان زمان و انرژی بگذارید.

  • شنونده ی خوبی باشید.

همانطور که می خواهید دوستانتان به شما گوش دهند، به آن ها و مشکلاتشان گوش بدهید و از حالشان با خبر باشید. یک شنونده ی خوب چیزی است که افراد بیشترین نیاز را به آن دارند.

به تنهایی افراد احترام بگذارید.

داشتن یک دوست نزدیک به این معنی نیست که باید دایما از همه چیز هم باخبر باشید. به دوستانتان زمانی برای دور شدن و تنها ماندن بدهید و کمی برای خودتان و بهبود رابطه ای که با خود دارید وقت بگذارید. پ

  • به خودتان اهمیت بدهید.

برای بهبود سلامت جسمی و روان خود زمان بگذارید و هزینه کنید. تا زمانی که شما دایما در حال تخریب و سرزنش خود هستید، نمی توانید رابطه ای خوب و سازنده را با دیگر افراد شکل بدهید. احساس شما در رابطه با خودتان هر چه که باشد، همان را از سمت دیگران دریافت خواهید کرد. خودتان را دوست داشته باشید، به خودتان احترام بگذارید و از تنهایی تان لذت ببرید.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست