مقالهوبلاگ

بزرگترین نقطه ضعف من چیست؟ سوالی که باید پاسخ آن را پیدا کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه ما انسان هستیم و دارای  نقطه ضعف و قوت های فراوان. با این حال، اغلب تلاش می‌کنیم که فقط ویژگی‌های مثبت را بشناسیم و افزایش دهیم و حتی گاهی اوقات یکدیگر و خودمان را گول بزنیم که شکست‌ناپذیر هستیم و توانایی انجام هر کاری را داریم.

خصوصیاتی از قبیل پشتکار، شجاعت، انعطاف‌پذیری و قوی بودن همیشه قابل تحسین هستند. با این حال، مهم است به یاد داشته باشیم که همه ما دارای محدودیت‌هایی نیز هستیم. و اگر این نقاط ضعف را نشناسیم و بررسی نکنیم، به مشکل برخواهیم خورد.

کریستوفر ریو می‌گوید:

قهرمان کسی است که به رغم داشتن ضعف، شک و تردید و یا عدم آگاهی از تمام جواب‌ها، پیش برود و به برتری دست بیابد.

بزرگترین نقطه ضعف من چیست؟

باید متخصص خودتان باشید

متخصص خود بودن بدان معنی است که می‌دانید چه کسی هستید. بر اخلاقیات، روحیات فردی و اجتماعی، واکنش‌ها در زمان خوشحالی یا ناراحتی، میزان پشتکار و اراده خود کاملا اشراف دارید.

خودتان را بشناسید؛ علاوه بر نقاط قوت، از نقاط ضعف خود نیز خبر داشته باشید. ممکن است فکر کنید که هیچ ضعف چشمگیری ندارید. اما در واقع همه ما عامل بیرونی یا ویژگی‌های فردی داریم که می‌توانند به تلاش‌های ما آسیب برسانند، چه در شغل، چه زندگی خانوادگی، و یا دیگر زمینه‌ها.

با بررسی دقیق اقدامات، ارزیابی عملکرد، نتایج، انتقادات و بازخوردی که از دیگران دریافت می‌کنید، مشاوره و چندین راه دیگر، می‌توانید کشف کنید که این نقاط ضعف کدم‌اند و آن‌ها را برطرف کنید.

اما اگر شما متخصص خود نباشید و یا اصلا ندانید این نقاط ضعف وجود دارند، در واقع مسئولیت رسیدگی به خودتان را به دیگران سپرده‌اید.

دقت کنید که این نوع تنزل و امتیاز منفی است که می‌تواند شهرت شما را تیره کند، تاثیری پایدار بر روی رزومه کاری شما داشته باشد یا به طور دائمی بر یک رابطه نزدیک تأثیر بگذارد؛ مسلما این چیزی نیست که باب میل شما باشد.

روی نقاط ضعف تان کار نکنید!

در سمیناری با موضوع اداره جهان، جان مکسول، ( نویسنده کتاب 21 قانون غیرقابل انکار رهبری) درباره نقاط ضعف و قوت و چگونگی برخورد با آن صحبت کرد. او گفت که روی نقاط ضعفتان کار نکنید. در ابتدا به نظر می‌رسد که این جمله اشتباه است!

مکسول نمونه‌هایی از افرادی را که به منظور بهبود نقاط ضعف خود مانند مهارت‌های میان فردی زیربنایی و گرایش بیش از حد به هیجان‌زدگی، به طور خستگی‌ناپذیری کار کرده‌اند اشاره کرد. او گفت شما می‌توانید تمام وقت خود را صرف این کنید که چطور نقاط ضعفتان را برطرف کنید، اما در این صورت، فقط یک مقدار مهارت کسب خواهید کرد. پیشنهاد ماکسول این بود که سعی کنید ضعف‌های خود را جبران کنید، آنگاه روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. بدانید که همه ما ویژگی و روحیات خاصی داریم که در آن ضعیف هستیم.

اما چگونه به این نقطه ضعف هایمان نزدیک شویم؟

اگر شما برای بهبود آن به طور فعال کار نمی‌کنید، چگونه آن‌ها را رفع می‌کنید؟

برای رفع بزرگ‌ترین ضعف خود، باید زندگی، کسب‌وکار و گردش کار خود را طوری طراحی کنید که به تدریج ضعف‌ها را از بین ببرید. یک راه حل کارآمد این است که اطرافتان را با کسانی که در نقاط ضعف شما قوی هستند پر کنید.

با ارتباط و تعامل زیاد با این افراد، می‌توانید یک تغییر سریع در کیفیت زندگی و نتایج خود ایجاد کنید. نه‌تنها نقطه ضعف خود را پوشش می‌دهید، بلکه در موقعیتی قرار می‌گیرید که بتوانید نقاط قوت خود را به شکوفایی برسانید و احساس کنید که واقعا آن‌ها به شما کمک می‌کنند، چیزی که همه ما انتظار آن را داریم.

به این ترتیب، شما با دیگران کار می‌کنید تا چیز شگفت‌انگیزی اتفاق بیافتد، خواه با شریک زندگی خود کار می‌کنید تا رابطه‌تان را بهتر کنید یا تیمی را استخدام کنید که ضعف‌های حیطه کاری شما را از بین ببرند و به رشد شرکت شما کمک کنند و مأموریت خود را بهتر از قبل انجام دهید. کار با دیگران می‌تواند به طرز باورنکردنی به تقویت شما کمک کند.

اگر می‌خواهید زندگی خود را بهتر کنید دانستن بزرگ‌ترین ضعفتان مهم است. از اینکه بخواهید خودتان را واکاوی کنید نگران نباشید. اگر تاکنون متوجه آن نشده‌اید، خیلی زود اقدام به بررسی ابعاد فردی و اجتماعی خود کنید تا عوامل یا ویژگی‌هایی که منجر به ضعف و عدم نتیجه مطلوب در کار یا زندگی شخصی‌تان می‌شوند را بیابید. فراموش نکنید که هر انسانی حداقل یک نقطه ضعف دارد.

پذیرفتن واقعیت، تقویت نقاط مثبت، تکمیل کاستی‌ها با توانایی دیگران، تلاش برای رفع عوامل بیرونی و یا استفاده از مشاوره متخصصین راه‌کارهای بسیار خوبی در این زمینه هستند.

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست