مقالهوبلاگ

با 9 مهارت اجتماعی ضروری برای موفقیت آشنا شوید

اشتراک گذاری این مطالب در:

ما در دوران تحصیل، خواسته یا ناخواسته مهارت هایی را می آموزیم که می توانند در آینده ی شغلی مان بسیار تاثیر گذار باشند. مجموع توانایی هایی که برای موفقیت در تحصیل و اخذ مدرک نیاز داریم، تنها محدود به زمان تحصیل نمی شوند. شاید بخواهید از زیر بار تحقیق و ارایه ی پایان نامه شانه خالی کنید! اما اگر بدانید داشتن چنین مهارت هایی تا چه اندازه در آینده ی شغلی به نفعتان خواهد بود احتمالا نظرتان را تغییر می دهید. در این مقاله با 9 مهارتی آشنا می شوید که ممکن است در دوران تحصیل یاد گرفته باشید و یا از یادگیری آن ها صرف نظر کردید. اما زمان آن رسیده است که در دنیای کار، خودتان را به این مهارت ها مسلح کنید.

1- کار تیمی:

صرف نظر از اینکه در چه محیطی فعالیت می کنید، همیشه با افراد و سلیقه های مختلفی سرو کار دارید. به همین دلیل است که توانایی کار تیمی یکی از ضروریات موفقیت در هر کسب و کاری است. داشتن مهارت کار با تیم چیزی است که شرکت های بسیاری به داشتن آن توجه می کنند. محیط کسب و کار ایجاب می کند که بتوانید با افراد مختلفی که شاید سلیقه های مختلفی هم داشته باشند، یک هدف واحد را دنبال کنید. عضویت در یک تیم ورزشی، گروه های مختلف و یا نقش فعالی در جامعه داشتن می تواند مهارت کار تیمی را در شما تقویت کند.

2- پرزنت کردن:

ایراد سخرانی در برابر عده ی زیادی از مردم می تواند استرس زا باشد. اما هرچه بیشتر این کار را انجام بدهید برایتان آسان تر و حتی لذت بخش می شود. داشتن این مهارت در مصاحبه های کاری هم از اهمیت زیادی برخوردار است. این که بتوانید به خوبی خودتان را معرفی کنید و اعتماد به نفس داشته باشید، می تواند جایگاه شما را در دنیای تجارت تثبیت و بهتر کند. برای یک پرزنت خوب باید لباس مناسب بپوشید، واضح صحبت کنید و اعتماد به نفس داشته باشید.

3- مهارت تصمیم گیری:

مهارت تصمیم گیری نه فقط برای رهبران و مدیران، بلکه برای هر فردی یک مهارت ضروری به حساب می آید. توانایی تصمیم گیری و انتخاب تصمیم درست چیزی است که باعث تفاوت بین افراد موفق و دیگران می شود. کار کردن با افرادی که نمی توانند از تصمیمات ساده ی روزانه گرفته تا تصمیات بزرگتر را اتخاذ کنند برای هیچکس خوشایند نیست. خیلی وقت ها این گرفتن تصمیم نیست که اهمیت دارد، بلکه توانایی انتخاب کردن و در پی آن عمل کردن و متعهد ماندن به آن تصمیم است که اهمیت زیادی دارد.

4- مدیریت زمان:

مدیریت زمان یکی دیگر از آن مهارت های ضروری ای است که هر فرد موفقی به آن نیاز دارد. توانایی مدیریت کردن زمان می تواند ساعات کار شما را کاهش و درآمدتان را افزایش بدهد. می توانید هر شب لیستی از کارهایی که باید روز بعد انجام بدهید را یادداشت کنید و برای انجام هر کدام زمان مشخصی را در نظر بگیرید. با این کار تا حد زیادی می توانید در زمانتان صرفه جویی کنید.

5- سازگاری:

داشتن توانایی سازگاری در هر محیط کاری ای یک مهارت مهم به شمار می آید. برای رشد و بهبود سازمان، داشتن انعطاف و سازگاری بسیار ضروری است. طبیعی است که بسیاری از ما در ابتدا نسبت به تغییر مقاومت نشان بدهیم، اما هرچه تغییرات بیشتری را در زندگی تان ایجاد و تجربه کنید، توانایی تطبیق پذیری خود را در موقعیت های مشابه بسیار افزایش می دهید.

6- شوخ طبعی:

همه ی افراد خنده و شادی را دوست دارند. ما ربات نیستیم که بخواهیم تمام وقت با چهره ای جدی و عبوث کارهایمان را انجام بدهیم. بنابراین توانایی خندیدن و خنداندن می تواند به شما در ارتقای جایگاه اجتماعی تان کمک زیادی بکند. افراد عاشق معاشرت با شما می شوند. شوخ طبعی درست (بدون توهین و یا تحقیر دیگران و استفاده از جوک های نامناسب) می تواند تغییرات مثبتی در محیط کاری تان ایجاد کند.

7- حل مساله:

داشتن توانایی حل مساله نه تنها در محیط های کاری، بلکه در زندگی روزمره هم بسیار ضروری است. در هر شغلی که باشید، داشتن مهارت حل مساله می تواند باعث پیشرفت شغلی شما بشود. هرچه توانایی حل مساله در شما بیشتر باشد، راحت تر می توانید در پست های مهم و با درآمد بیشتر مشغول به کار بشوید. در محیط های کاری مختلفی باید بتوانید مسائل را به گونه ای حل و فصل کنید که هم برای کارکنان نفع داشته باشد و هم در خدمت هدف سازمانی باشد.

8- سیاستمداری:

شاید شنیدن واژه ی سیاست شما را بیشتر به یاد مفاهیم منفی بیاندازد. در بسیاری از محیط های شغلی افرادی که پشت سر دیگران صحبت می کنند و یا خودشان را در نظر مدیران فردی موجه تر از آنچه هستند نشان می دهند، به افراد با سیاست شناخته می شوند. اما سیاستی که در این مقاله از آن صحبت می کنیم، به معنی توانایی متقاعد کردن دیگران بدون استفاده از زور و جایگاه شغلی است. داشتن سیاست کاری به شما کمک می کند تا رابطه ی بهتری با همکارانتان برقرار کنید و افراد بیشتری را با خودتان همراه کنید.

9- توانایی تحقیق:

امروزه وجود اینترنت، فرآیند تحقیق و جمع آوری اطلاعات را ساده تر از هر زمان دیگری کرده است. اما جمع آوری اطلاعات و تحقیق های حرفه ای در محیط های کاری نیاز به مهارت و سرعت عمل دارد. بسیاری از مدیران نیاز دارند تا کارمندان آن ها در هر سمت شغلی بتوانند اطلاعات مورد نیاز را به سرعت جمع آوری کنند و گزارش تحقیقی کاملی ارایه بدهند. بنابراین داشتن مهارت تحقیقاتی در دنیای تجاری امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست