مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

با 20 ویژگی افراد خودشیفته آشنا شوید

اشتراک گذاری این مطالب در:

آیا می‌خواهید بدانید در دسته‌ی افراد خودشیفته قرار می‌گیرید یا نه؟ هیچ‌کس دوست ندارد با افراد خودشیفته ارتباط برقرار کند و تعامل داشته باشد. با این حال ممکن در خود ما هم ویژگی افراد خودشیفته وجود داشته باشد که از آن اطلاع نداشته باشیم. آشنایی با ویژگی افراد خودشیفته می‌تواند ما را نسبت به نقص‌های اخلاقی‌مان آگاه کند. پس بهتر است در سایت موفقیت خودساخته با این ویژگی‌ها آشنا شوید.

1- خودبزرگ بینی یک ویژگی افراد خودشیفته

یک ویژگی افراد خودشیفته که اغلب باعث رنجش اطرافیان می‌شود، خودبزرگ بینی است. این افراد فکر می‌کنند در زندگی دیگران تاثیر زیادی دارند. نقش آن‌ها پررنگ است و در صورت نبودن آن‌ها در زندگی دیگران خلل ایجاد می‌شود. در صحبت کردن سعی می‌کنند زیاد به این موضوع اشاره کنند. آن‌ها در عین حال که نقش خود را برجسته می‌کنند، سعی می‌کنند دیگران را کمتر از خودشان نشان دهند. از بالا به دیگران نگاه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم ؟

2- فرد خودشیفته خود را در همه چیز بهترین می‌داند

یک ویژگی افراد خودشیفته این است که همه خصوصیات و متعلقات خود را برتر از دیگران می‌پندارند. شهر محل زندگی آن‌ها بهترین است و افراد مهمی در آنجا زندگی می‌کنند. اسم آن‌ها نظیر ندارد. ماه تولدشان نسبت به بقیه بهتر است. محله‌ی زندگی‌شان در شهر تک است. به طور کلی یک فرد خوشیفته خود را فرد مستثنایی تصور می‌کنند که سعی می‌کنند با برتر دانستن خود را از دیگران جدا کنند. همین انتظار را هم از دیگران دارند. می‌خواهند دیگران بیش از حد به آن‌ها احترام بگذارند.

3- در گفتگوها خود ذی‌الحق می‌دانند

یک فرد خودشیفته فکر می‌کند همیشه حق با اوست. او به هیچ عنوان نظرات دیگران را نمی‌پذیرد. بحث کردن با این افراد به هیچ وجه توصیه نمی شود. آن‌ها حتی در مورد رنگ و طعم غذاها که یک موضوع کاملاً سلیقه‌ای است سعی می‌کنند سلیقه‌ی خود را برتر از دیگران نشان دهند.

4- افراد خودشیفته در موارد خاص به دیگران توجه می‌کنند

یک ویژگی افراد خودشیفته سوء استفاده از دیگران است. وقتی به کسی نیاز داشته باشند، سعی می‌کنند تا توجه و محبت به شخص مورد نظر، کارشان را انجام دهد. بعد از اتمام کار، فرد را بدون هیچ دلیل موجه‌ای رها می‌کنند. حتی زمانی که قرار است برایشان کاری را انجام دهید، ممکن است بیش‌تر از وقت تعیین شده شما را معطل می‌کنند و این را حق قانونی خود می‌دانند که شما حق اعتراض به آن را ندارید.

بیشتر بخوانید: افراد خودشیفته در رابطه عاطفی چگونه اند؟

5- آن‌ها نمی‌توانند با کسی همدردی کنند

یک ویژگی دیگر افراد خودشیفته این است که قادر به همدردی با هیچ‌کس نیستند. آن‌ها از همه توقعات نابه‌جا دارند و به همین دلیل وقتی کسی از مشکلاتش بگوید، با ظاهری شیک سعی می‌کنند آن را رد کنند. در مواقعی که در مقابل کاری که برایشان انجام می‌دهید، تشکر می‌کنند اما این تشکر بیشتر به‌خاطر خودنمایی و مطرح کردن خودشان است.

6- فرد خودشیفته خود را باهوش‌تر از دیگران می‌داند

افراد خودشیفته خود را برتر از دیگران می‌دانند. از این‌رو خود را در همه‌ی مسائل صاحب‌نظر می‌دانند. حتی در موضوعاتی که هیچ سررشته‌ای ندارند، به راحتی اظهارنظر می‌کنند. آن‌ها خود را باهوش‌تر از دیگران می‌دانند و مدعی‌اند که راجع‌به همه موضوعات اطلاعات کافی دارند.

بیشتر بخوانید: درمان خودشیفتگی ؛ گاهی کمتر قربان‌صدقه خودتان بروید

7- افراد خودشیفته به توجه دیگران نیاز دارند

شاید برایتان عجیب باشد که بگوییم یک فرد خودشیفته با تمام اعتماد به نفسی که از خود نشان می‌دهد، دلش می‌خواهد دیگران به او توجه کنند. آن‌ها از دیگران انتظار اطاعت و احترام بیش از حد را دارند که نشانه‌ی خوبی نیست. یک فرد خودشیفته سعی می‌کند با نشان دادن یک چهره زیبا، باهوش، کاریزما و موجه از خود، محبت دیگران را جلب کنند. آن‌ها در روابط عاشقانه می‌خواهند طرف مقابل بیش‌تر از خودشان از خودش علاقه نشان دهد.

یک ویژگی افراد خودشیفته سوء استفاده از دیگران است.

8- افراد خودشیفته حساس و شکننده هستند

یک ویژگی افراد خودشیفته که خودشان را آزار می‌دهد، این است که برخلاف ظاهر محکم‌شان، درونی شکننده و ضعیف دارند. مثلاً اگر قسمتی از لباس‌شان چروک باشد یا حرفی که زده‌اند اشتباه باشد و توسط فرد دیگری تصحیح شود، به‌شدت به‌هم می‌ریزند. در عین حال حساس بودن باعث می‌شود تا همیشه کینه‌ی دیگران را به دل بگیرند.

9- افراد خودشیفته انتقادپذیر نیستند

نپذیرفتن نقد دیگران یک ویژگی افراد خودشیفته که بسیار از آن فراری هستند. حتی کسانی که با این افراد صمیمی هستند، قادر به انتقاد از آن‌ها نیستند. آن‌ها در مقابل انتقادات دیگران به شدت واکنش نشان می‌دهند. در مقابل سعی می‌کنند همیشه از دیگران عیب و ایراد بگیرند. وقتی در حال انتقاد کردن از افراد خودشیفته هستید، فوراً بحثی را پیش می‌کشند که هیچ ارتباطی به موضوع ندارد. برای مثال با پیش کشیدن یکی از مشکلات خانوادگی یا شغلی شما سعی می‌کنند بحث انتقاد را به سمت شما بکشانند.

بیشتر بخوانید: ویژگی شخصیتی افراد موفق چیست و چطور به همه‌چیز می‌رسند؟

10- به پرستش شدن علاقه‌‌ی زیادی دارند

یک ویژگی افراد خودشیفته این است که علاقه‌‌ی زیادی به پرستش و ستایش دارند. حتی اگر دیگران به آن‌ها دروغ بگویند و تملق و چاپلوسی کنند، باز هم خوشحال می‌شوند.

11- افراد خودشیفته بیش از حد به خودشان مشغولند

یک ویژگی فرد خودشیفته این است که بیش از حد نرمال برای خود و زندگی‌اش انرژی صرف می‌کند. همیشه می‌خواهد بهترین باشد. در یک مجلس جشن از سایر مهمان‌ها زیباتر باشد. به همین دلیل وقت زیادی را صرف خرید لباس و یا آرایش می‌کند تا زیباتر از دیگران باشد. در واقع می‌خواهد با ظاهری زیبا گل سرسبد مجلس باشد.

12- خودشیفته همه چیز را از دیدگاه خودشان می‌بیند

یک فرد خودشیفته برای توصیف موضوعات و پدیده‌های مختلف فقط دیدگاه خودش را در نظر می‌گیرد. برای مثال اگر گرسنه باشد، معتقد است دیگران هم مثل او گرسنه هستند و باید غذا بخورند. فرد خودشیفته وقتی خسته می‌شود، نظرش این است که جلسه باید تمام شود. به طور کلی همه چیز باید براساس دیدگاه و احساس او پیش برود. آن‌ها احساسات خودشان را ملاک و معیار ارزیابی در نظر می‌گیرند.

13- افراد خوشیفته متکبرند

یک ویژگی افراد خوشیفته تکبر و غرور بیش از حد آن‌هاست که دیگران را آزار می‌دهد. آن‌ها به هر چیزی که دارند بیش از حد معمول افتخار می‌کنند. هر چیزی که او دارد، اهمیت زیادی دارد. اگر کسی ویژگی‌های برجسته‌‌ی آن‌ها را نادیده بگیرد، به شدت برآشفته می‌شوند.

14- افراد خوشیفته اغلب حسودند

به دلیل اینکه افراد خودشیفته می‌خواهند خودشان گل سرسبد یک مجلس باشند، اگر کسی یک قدم از آن‌ها جلوتر باشد، به شدت به او حسادت می‌کنند. حس رقابت آن‌ها با حسادت آمیخته است. همیشه در حال رقابت با دیگران هستند. اگر کسی در کاری موفق است، آن‌ها هم باید در همان کار موفق شوند. اگر کسی ماشینش را عوض می‌کند، آن‌ها هم باید ماشین خود را عوض کنند. افراد خودشیفته دوست ندارند دیگران از آن‌ها بالاتر باشند.

15- افراد خودشیفته بیش از حد متوقع هستند

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد خودشیفته، انتظار و توقع نابجا از دیگران است. انتظار دارند دیگران رفتار متفاوتی با آن‌ها داشته باشند. برای مثال اگر وارد یک مهمانی می‌شوند، همه باید در مقابلش بایستند و به او خوشامد بگویند. برای مهمانی باید اولین نفری باشند که دعوت می‌شوند. اگر دیر به مهمانی رسیدند، کسی نباید لب به غذا بزند. باید همه منتظر آمدن او باشند.

16- دیگران باید از کارهای خوب او مطلع باشند

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد خودشیفته این است که می‌خواهند دیگران از کارهای خوب آن‌ها مطلع باشند. وقتی در حق کسی لطفی می‌کنند، این کار خوب آن‌ها باید توسط همه دیده شود. دیگران مدام باید از او تعریف و تمجید کنند و از کار خوب او صحبت کنند.

17- دیگران یک نردبان ترقی هستند

برای یک فرد خودشیفته دیگران انسان نیستند و ارزش انسانی ندارند. بلکه دیگران را به‌عنوان اشیا و کالا می‌بینند که باید از آن‌ها استفاده کنند. در واقع دیگران پله‌های ترقی هستند که از طریق آن‌ها باید به هدفشان برسند.

یک ویژگی افراد خودشیفته این است که همه خصوصیات و متعلقات خود را برتر از دیگران می‌پندارند.

18- تصویر متفاوتی از خودش می‌سازد

یک فرد خودشیفته برای این‌که بتواند توجه و احترام دیگران را برای خود بخرد، سعی می‌کند تصویر بهتری از خود بسازد. او توصیفاتی در مورد خودش دارد که با خودِ واقعی او هیچ سنخیتی ندارد. او دیدگاه واقع بینانه‌ای نسبت به خودش ندارد. یک فرد خودشیفته خودش را فراتر از آنچه که هست، می‌بیند.

19- افراد خودشیفته برای همه کاری دلیل دارند

یک فرد خودشیفته در هر شرایطی حاضر است برای کار خودش دلیل بیاورد. حتی زمانی که اشتباهی مرتکب می‌شود برای آن دلیل‌های غیرموجه می‌آورند. سعی می‌کنند به هر طریقی که هست، کار خودشان را توضیح و توجیه کنند.

یک ویژگی افراد خودشیفته که دیگران را به شدت آزار می‌دهد، توانمند دانستن خود در همه‌ی کارهاست. با وجودی که در یک کار سررشته ندارند، اما برای جلب توجه دیگران و برتر دانستن خود در آن وارد می‌شوند. فکر می‌کنند می‌توانند از عهده‌ی همه‌ی کارها برآیند. برای مثال توصیف‌شان این است که در نقاشی ماهرند و اگر از ابتدا به دنبال این حرفه رفته بودند، اکنون نقاش بزرگی بودند. البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شوند. در همه‌ی امور همین نظر را دارند.

20- در روابط عاشقانه خودخواه هستند

یکی دیگر از ویژگی‌های یک فرد خودشیفته توجه بیش از حد به خواسته‌های خودشان است. برایشان اهمیتی ندارد که دیگران چه می‌خواهند و یا چه خواسته‌ای دارند. همین که خواسته‌ی خودشان برآورده شود، کافیست. اگر در رابطه‌‌ی عاشقانه طرف مقابل به آن‌ها بی‌توجهی کند، به شدت برآشفته می‌شوند. اما وقتی خودشان به طرف مقابل بی‌توجهی می‌کنند، حق اعتراض وجود ندارد. حتی برای کارشان دلیل و توجیهات غیرمنطقی می‌آورند.

در آخر

این ویژگی‌ها به طور کامل در یک نفر وجود ندارد. همه‌‌ی افراد خودشیفته شبیه به‌هم نیستند. ممکن است برخی از آن چند ویژگی را داشته باشند و عده‌ی دیگر ویژگی‌های متفاوت‌تری داشته باشند. اما به طور کلی نمی‌توان با استناد به یک ویژگی یک فرد را خودشیفته دانست. بلکه باید حداقل 6 مورد از این ویژگی‌ها را داشته باشند تا بتوان گفت او یک فرد خودشیفته است.

با همه‎‌ی این‌ها در اغلب افراد خودشیفته کمبود عزت نفس بیداد می‎کند. اگر کسی را در اطراف خود میشناسید که به این خصوصیات مبتلاست می‌توانید دوره‌ی کیمیاگر را به او معرفی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

ویژگی افراد دروغگو را بشناسید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست