مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

با تکنیک‎های ‎مدیریت زمان برایان تریسی زمان را به چنگ خود درآورید

اشتراک گذاری این مطالب در:

مدیریت زمان برایان تریسی یکی از پرفروش ترین کتاب هایی حال حاضر در زمینه روانشناسی است. در این کتاب تاکید زیادی بر روی توانایی شما به عنوان مهم ترین عامل در تعیین موفقیت یا شکست شده است. شما مدیر زمان پیش روی خود هستید. در کتاب مدیریت زمان برایان تریسی زمان منبع ضروری و غیرقابل جایگزین برای موفقیت عنوان شده است. زمان برعکس پول و ثروت قابل پس انداز کردن نیست. اگر پول خود را از دست بدهید، می‎توان آن را بدست آورد.
برایان تریسی معتقد است که هر چقدر روی زمان خود کنترل بیشتری داشته باشید، آرامش و سلامت ذهنی شما بیشتر می‎شود. دقیقا زمانی افراد به افسردگی، استرس و نگرانی مبتلا می‎شوند که قادر به کنترل و مدیریت زمان خود نیستند. برایان معتقد است مهارت مدیریت زمان مانند هر مهارت دیگری (دوچرخه سواری، شنا، نقاشی و …) قابل یادگیری است. در ادامه با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

ارکان مدیریت زمان برایان تریسی

در مدیریت زمان برایان تریسی چهار عامل نقش اساسی را ایفا می‎کنند که عبارتند از:
• عامل اول اشتیاق
• عامل دوم قاطعیت
• عامل سوم اراده
• عامل چهارم انضباط
عامل اول اشتیاق: به میزان شور و اشتیاق شما برای استفاده از زمان گفته می‎شود. در این صورت حداکثر بهره وری از زمان را خواهید داشت.
عامل دوم قاطعیت: زمانی که به صراحت تصمیم می‎گیرید تکنیک‎های ‎مدیریت زمان را آنقدر تمرین کنید تا به عادت تبدیل شوند.
عامل سوم اراده: زمانی که قادر هستید در برابر اراده‎های ‎درونی مقاومت کنید. سرانجام از زمان خود بهترین استفاده را می‎کنید. اگر شور و اشتیاق برای استفاده از زمان بالا باشد، اراده شما تقویت می‎شود.
عامل چهارم انضباط: هر گاه خود را مجبور به انجام کارهای مفید و موثر می‎کنید تا به روش دائمی در زندگی تبدیل شود، فرد منبطی هستید. وقتی به انجام یک کار علاقه ندارید اما به خاطر رسیدن به هدف مجبور به انجام آن هستید. این کار همان نظم است که یکی از ارکان مهم مدیریت زمان برایان تریسی محسوب می‎شود.

بیشتر بخوانید: 9 قدم مهم برای دستیابی به موفقیت در زندگی

مدیریت زمان برایان تریسی یکی از پرفروش ترین کتاب هایی روانشناسی است

تکنیک‎های ‎برایان تریسی برای مدیریت زمان

برای اینکه بتوانید زمانتان را مدیریت کنید، برایان تریسی این توصیه ها را به شما ارائه می دهد:

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتماد به نفس در یادگیری | کلاس های تقویتی را تعطیل کنید

با امکان و شرایط موجود کار را آغاز کنید

اول توصیه ای که در مدیریت زمان برایان تریسی شده است، شروع کار با امکانات و شرایط موجود است. برایان معتقد است که نباید منتظر بهتر شدن وضعیت بمانید. بلکه باید از همین الان که ایده یا طرحی روی ذهنتان است، کارتان را شروع کنید. باید با خود بگویید: «زندگی آنقدر ارزشمند و مهم است که نباید حتی یک روز آن را از دست بدهم. باید از روزها و ساعت‎ها به بهترین شکل استفاده کنم. باید سریع تر به موفقیت برسم. اگر امروز شروع نکنم، یک روز دیرتر به هدف هایم میرسم».

قانون کنترل برای مدیریت زمان

در مدیریت زمان برایان تریسی قانون کنترل زمان نقش مهمی را بر عهده دارد. در ادامه تریسی توضیح می‎دهد که دو نوع کنترل درونی و بیرونی وجود دارد. کنترل درونی زمانی است که احساس می‎کنید بر سرنوشت خود تسلط دارید. کنترل بیرونی زمانی است که حس می‎کنید سرنوشت شما تحت کنترل شرایط خارجی است و شما هیچ تاثیری روی آن ندارید. براساس مدیریت زمان برایان تریسی کنترل درونی می‎تواند شما را مدیر زمان‎ و سرنوشتتان کند.
این دو نوع کنترل دو احساس در شما ایجاد می‎کند. کنترل درونی باعث آرامش و سلامت روانی می‎شود. در حالی که در کنترل عوامل بیرونی مدام اضطراب از دست دادن کار از سوی رئیس، برگشت خوردن چک ها، فشار مسئولیت‎ها و … شما را مضطرب و نگران می‎کند.
از نظر برایان تریسی برای اینکه بتوانید کنترل بیرونی را به کنترل درونی تبدیل کنید، باید عمیقا احساس کنید که به همه چیز مسلط هستید. هیچ کس حق تغییر سرنوشت شما را ندارد. حتی رئیس هم اگر شما را اخراج کند، قادر به گرفتن خوشبختی و موفقیت شما نیست. این طرز تفکر را باید در خود بسازید و کنترل درونی را بر بیرونی ترجیح دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟ با این روشها رئیس خود شوید

افکار و احساسات خود را مدیریت کنید

یکی دیگر از تکنیک‎های ‎مدیریت زمان برایان تریسی تحت کنترل داشتن افکار و احساسات است. از نظر برایان تریسی افکار و احساسات هر کس مخصوص به خود اوست. افکار همانند یک برنامه درونی عمل می‎کند که رفتار و عادات ما را در همه حوزه‎های ‎مهم زندگی تعیین می‎کند. افکار و احساسات شامل ایده ها، اشکال، تصاویر و باورهای ما نسبت به زندگی و خودمان است. مدیریت زمان تحت تاثیر این مجموعه قرار می‎گیرد.
اگر مجموعه افکار شما شامل تصاویر و باورهای مضر است، مدیریت و کنترل زمان را به نحوی به دست می‎گیرید که در پایان به ضرر شما تمام می‎شود. وقتی فکر و ذهنیت یک فرد را فقط خوابیدن و تفریح پر کند، رفتار او به سمت همین دو برنامه می‎رود. در واقع مدیریت زمان شما فقط روی کارهایی متمرکز می‎شود که سود و منعفتی برایتان ندارد. اما اگر افکار شما پر از ایده ها، تصاویر و باورهایی در مورد شغل خلبان شدن باشد و مدام خود را در این حرفه تصور می‎کنید، برنامه‎های ‎شما به گونه ای تنظیم می‎شود که شما را برای تبدیل شدن به یک خلبان هدایت کند. در این صورت مدیریت زمان برای کسب سود و منعفت به کنترل شما در می‎آید.
افکار و احساسات مهم ترین راه تغییر زندگی و بهره وری از زمان است. برای تغییر شرایط و بدست گرفتن کنترل زندگی باید احساسات و باورهای خود را تغییر دهید. در ابتدا به یک موضوع فکر می‎کنید. این فکر کردن را آنقدر تکرار کنید تا برایتان عادت شود. بعد از مدتی می‎بینید تغییر افکار باعث تغییر زندگی تان می‎شود.
برای تبدیل افکار و باورها به واقعیت می‎توانید کتاب‎های ‎موجود در این زمینه از جمله «مدیریت زمان دیوید لوئیس» را مطالعه کنید. در کلاس‎های ‎مدیریت زمان شرکت کنید. البته قبل از همه اینها باید خود را فردی معرفی کنید که به دنبال منظم شدن است. حتی اگر منظم نیستید یا نمی توانید زمان را مدیریت کنید، باید خود را فردی در جستجوی آن معرفی کنید.

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان و استرس چه ارتباطی با هم دارند؟

برای ذهن خود برنامه ریزی کنید

95 درصد احساسات و کارهای ما از گفتگوهای درونی ما شکل می‎گیرد. این گفتگو زمانی است که با خود تنها هستید و یا در زمان شب در رختخواب و قبل از روی هم رفتن چشم‎ها به سراغتان می‎آید. تغییر گفتگوی درونی می‎تواند ذهن و فکر را تغییر دهد. برای مثال مدام با خود تکرار کنید: «من بسیار منظم و توانمند هست.»، «من قادرم از زمان به بهترین شکل استفاده کنم» و … . تکرار جملات مثبت روی ذهن شما تاثیر می‎گذارد.
درست مثل زمانی که فردی مدام خود را دوست داشتنی نداند. بعد از مدتی اعتماد به نفسش را از دست می‎دهد و تصور می‎کند کسی علاقه ای به او ندارد. شما به جای اینکه جملات با بار منفی را تکرار کنید و برای خودتان دل بسوزانید، مدام حرف‎های ‎خوب بزنید. شاید باور نکنید اما گفتگوهای درونی ما در ضمیرناخودآگاه ذخیره می‎شوند. بعد از مدتی اطلاعات و داده‎های ‎قسمت ناخودآگاه ذهن همانند یک رئیس دستور العمل کارهای ما را تعیین می‎کند.

خود را به شکل ایده آل تجسم کنید

براساس مدیریت زمان برایان تریسی اگر برای آینده خود برنامه دارید، باید خود را در آن تجسم کنید. مثلا آرزوی خریدن یک ماشین خوب را دارید اما فقط در حد اینکه چند ثانیه از ذهنتان عبور می‎کند. تا به حال خود را داخل این ماشین تصور نکرده اید. تا زمانی که خود را داخل خودرو تجسم نکنید، شاید خرید آن به یک آرزوی محال تبدیل شود. دیدگاه ما نسبت به شخصیت‏مان، تعیین می‎کند که دیگران ما را چگونه ببینند.
اگر خود را فردی قدرتمند و مدیر می‎دانید، دیگران همین تصور را نسبت به شما خواهند داشت. جالب است بدانید دیدگاه دیگران همچون نور یک آینه دوباره به خودمان منعکس می‎شود. اجازه دهید واضح تر برایتان بگوییم؛ وقتی شما از خودتان تصویری از یک فرد منظم، ایده آل، قدرتمند و با اعتماد به نفس می‎سازید، دیگران به مرور زمان همین برداشت را از شخصیت شما خواهند داشت. وقتی از آنها بپرسید من را توصیف کنید، شما را به همان شکلی که خود را نشان دادید، ترسیم می‎کنند.
حتی اگر از آنها نپرسید، در تعاملاتی که دارید ممکن است به خصوصیات خوب شما اشاره کنند. حال آنکه ما از گفتار دیگران تاثیر می‎پذیریم. بخشی از شناخت ما نسبت به خودمان، از حرف‎ها و توصیفات دیگران سرچمشه می‎گیرد. پس اگر می‎خواهید از دیگران حرف‎های ‎خوب و دوست داشتنی بشنوید، بهتر است درونتان را زیبا کنید. خودتان را بپذیرید و سپس یک خودِ زیبا از خود را برای دیگران نشان دهید.

در مدیریت زمان برایان تریسی چهار عامل نقش اساسی را ایفا می‎کنند

ارزش‎ها و اولویت‎های ‎زندگی را مشخص کنید

قانون مورفی می‎گوید قبل از انجام یک کار، قطعا کار دیگری هم برای انجام دادن وجود دارد. پس باید قادر به اولویت بندی ارزش‎ها و کارها باشید. در غیر اینصورت کاری را انتخاب می‎کنید که ارزش و اولویت کمتری دارد. پس تاثیر آن روی آینده کمتر است. مدیریت زمان برایان تریسی می‎گوید ارزشمندترین کارها را در اولویت خود قرار دهید. همیشه مجموعه ای از کارها و رویدادها در مقابلتان قرار دارد. برای مثال خوابیدن، پیاده روی، یادگیری زبان انگلیسی، صحبت‎های ‎تلفنی، تماشای یک فیلم تلویزیونی و … جز کارهای روزمره است. اما مدیریت زمان یعنی بین این حجم از کارها، موردی را انتخاب می‎کنید که بیشترین تاثیر را روی موفقیت شما دارد.
همچنین مدیریت زمان برایان تریسی تاکید دارد که انتخاب امور و اولویت بندی کارها برای همه یکسان نیست. ممکن است تماشای یک فیلم تلویزیونی برای فرد خسته ای که به استراحت نیاز دارد، اولویت اول باشد. اما برای کسی که به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام است، پیاده روی مهم تر باشد. پس نباید براساس نظر دیگران روی کارها ارزش گذاری کنید. بلکه خودتان باید متناسب با هدفی که در زندگی دنبال می‎کنید، کارها را اولویت بندی کنید.
مدیریت زمان برایان تریسی یکی از پرفروش ترین کتاب هایی حال حاضر در زمینه روانشناسی است. در این کتاب تاکید زیادی بر روی توانایی شما به عنوان مهم ترین عامل در تعیین موفقیت یا شکست شده است. شما مدیر زمان پیش روی خود هستید. در کتاب مدیریت زمان برایان تریسی زمان منبع ضروری و غیرقابل جایگزین برای موفقیت عنوان شده است. زمان برعکس پول و ثروت قابل پس انداز کردن نیست. اگر پول خود را از دست بدهید، می‎توان آن را بدست آورد.
برایان تریسی معتقد است که هر چقدر روی زمان خود کنترل بیشتری داشته باشید، آرامش و سلامت ذهنی شما بیشتر می‎شود. دقیقا زمانی افراد به افسردگی، استرس و نگرانی مبتلا می‎شوند که قادر به کنترل و مدیریت زمان خود نیستند. برایان معتقد است مهارت مدیریت زمان مانند هر مهارت دیگری (دوچرخه سواری، شنا، نقاشی و …) قابل یادگیری است.

برای افزایش مهارت مدیریت زمان می‎توانید پکیج «زمان را به استخدام خود درآورید» را تهیه کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه پکیج روی عکس زیر کلیک کنید

مدیریت زمان را یاد بگیرید

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست