مقالهوبلاگ

افزایش صبر و تحمل با این شش روش

اشتراک گذاری این مطالب در:

افزایش صبر و تحمل بدون درد!

بسیاری از بحث‌ها و مجادله‌ها به خاطر این شدید می‌شوند و کار را به جاهای باریک می‌کشند که افراد صبر و تحمل اندکی دارند و نمی‌توانند خود را کنترل کرده و با صبر جلوی گفتن کلمات و انجام رفتارهای ناخوشایند در هنگام عصبانیت را بگیرند. افزایش صبر و تحمل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند در زندگی باعث رشد و پیشرفت شما شود و علاوه بر اینکه شما را به آرامش می‌رساند، اطرافیان‌تان را هم در آرامش و رابطه‌ای مفید و سازنده قرار بدهد. متاسفانه این روزها در دنیای جدید تا حد زیادی از صبر و تحمل آدم‌ها کاسته شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل بی‌تحملی و کم شدن صبر آدم‌ها در این روزها، فناوری است. در دوره و زمانه‌ای که با لمس یک گزینه روی دستگاه تلفن همراه و… می‌توان به سادگی به بسیاری از اطلاعات و خواسته‌های مورد نظر رسید، عجیب نیست که صبر و تحمل آدم‌ها هم کم و کمتر شود. اما چطور و با چه روش‌هایی می‌توان به افزایش صبر و تحمل کمک کرد؟

به مسیر فکر کنید و نه مقصد

افزایش صبر

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در هنگام افزایش صبر در نظر بگیرید، این است که به جای تلاش برای رسیدن به یک مقصد، این تفکر را در خود به وجود بیاورید که مسیر هم مهم است. مسیر راهی است که به اهداف مختلف منجر می‌شود پس باید به کیفیت و لذت بردن از آن توجه کنید. اجازه ندهید اهداف برای‌تان طمع به همراه داشته باشند و فقط حرص رسیدن به آنها در وجودتان شکل بگیرد. شما باید بتوانید از مسیر به اندازه رسیدن به یک نقطه مشخص لذت ببرید. ایده‌آل‌گرایی را هم کنار بگذارید. بعضی از افراد که شاید شما هم در میان آنها باشید، آن‌قدر به کمال‌گرایی در راه رسیدن به یک مقصد مشغول هستند که دیگر فرصتی برای لذت بردن از جاده‌های زندگی ندارند.

افزایش صبر با افزایش آگاهی نسبت به خود

درست است که هر کسی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و بعضی از افراد کلا از دیگران صبورتر هستند اما همه می‌توانند با کمی تمرین، برخی از ویژگی‌های خوب و مثبت را در خود تقویت کنند. صبر و تحمل هم از جمله ویژگی‌هایی است که همه می‌توانند با کمی تمرین در خود رشد بدهند. افزایش صبر با داشتن نگاهی درونی به زندگی و ویژگی‌ها ممکن می‌شود. باید نگاهی دقیق به خود بیاندازید و سعی کنید علت بی‌صبری‌های خود را پیدا کنید. مثلا شادی اضطراب و نگرانی‌های شدیدی که به خاطر مشغله‌های‌ کاری و روزمره دارید باعث شده تا صبر و تحمل‌تان از دست برود. در این صورت کمی برنامه‌ریزی می‌تواند شما را نجات بدهد و دروازه‌های صبر را مجددا به روی‌تان بگشاید.

نگاه به زمان به چشم یک توهم

افزایش صبر

زمانی چیزی جز توهم نیست. زمان واقعا وجود ندارد. بشر با ابداع این تقسیم‌بندی خواسته تا گذر روزها را کمی قانونمند‌تر کند و معنای تازه‌ای به گذر عمر خود داشته باشد. با داشتن این نگاه می‌توانید، صبر را برای خود بهتر معنا کنید. مثلا زمانی که در ترافیک اسیر شده‌اید یا …، با خود به این مفهوم فکر کنید که زمان‌ مفهومی انتزاعی و ساخته ذهن بشر است که فقط برای راحت‌تر کردن برنامه‌ریزی‌های بشری فراهم شده است پس نباید شما اسیر آن شوید بلکه باید از آن برای رسیدن به کارهای‌تان بهره ببرید. همین و بس. نگذارید که عقربه‌های ساعت برای‌تان پادشاهی کنند و به خاطر داشته باشید که زمان فقط یک ابزار در دستان شماست. باور کنید که اندازه‌ها، سنجه‌ها و معیارها تنها ابزاری هستند که می‌توانید کنترل‌شان را در دست بگیرید پس کنترل خود و زندگی‌تان را به هیچ‌وجه به دست زمان و هر چیز دیگری که بشر تعریف کرده، نسپارید. افزایش صبر زمانی شدنی خواهد بود که بدانید زمان در کنترل شماست و نباید از حالت ابزاری به حالت کنترل‌گر در زندگی‌تان بدل شود.

« فایل آموزشی مدیریت زمان »

کنترل نگاه به آینده و داشتن چشم‌انداز

افزایش صبر

یکی از دلایل اصلی بی‌صبری آدم‌ها این است که نگران هستند و در بخش قبلی هم به این موضوع پرداختیم. برای اینکه صبر در راه رسیدن به خواسته‌ها را در خود افزایش بدهید باید تلاش کنید تا چشم‌اندازی دقیق نسبت به آینده در خود به وجود بیاورید. مثلا از خود بپرسید که چیزی که برای آن مشوش شده‌اید و نگران هستید در آینده‌ای مثلا در حدود ۱۰ سال دیگر چگونه خواهد بود. آیا همچنان اثرگذار و مهم است؟ آیا همچنان فکرتان را به خود مشغول خواهد کرد؟ نگرانی‌های‌تان را مدیریت کنید. باور کنید، عمر کوتاه‌تر از آن است که بخواهید لحظه‌های آن را در نگرانی و غم و اضطراب بگذرانید. زیستن در زمان حال، یکی از مهم‌ترین توانمندی‌هایی است که می‌توانید در خود تقویت کرده و به واسطه آن بدون نگرانی برای لحظات بعدی و بی‌حوصلگی و بی‌قراری مسیرهای مختلف را طی کنید. افزایش صبر و حوصله برای کسانی که طعم هر لحظه از زندگی را زیر دندان‌های خود می‌چشند بسیار ممکن‌تر است.

تمرین صبر و انتظار کشیدن

شاید برای‌تان عجیب به نظر برسد اما کسانی که بی‌قرار هستند و صبر اندکی دارند معمولا وقتی به اهداف خود می‌رسند، به اندازه کسانی که صبر و تحمل دارند و می‌دانند که مسیر هم می‌تواند به اندازه مقصد دوست‌داشتنی باشد از دستاوردهای زندگی خود لذت نمی‌برند. سعی کنید، زمانی را به صبر کردن اختصاص بدهید و این ویژگی مهم را برای خود تمرین کنید. برای مثال در صف‌های نان و… عقب‌تر بایستید و خودتان را مجبور کنید که کمی آستانه تحمل‌تان را با گام‌هایی کوچک بالا ببرید. تمرین کنید. نه تنها برای افزایش صبر بلکه برای تقویت و به وجود آوردن هر موضوع دیگری در زندگی هم باید تمرین کنید. در آغاز بدیهی است که نمی‌توانید به میزان صبر خود خیلی اضافه کنید اما کم‌کم با مرور زمان و با برداشتن گام‌های کوچک در این زمینه، قادر به شکل دادن این ویژگی یا تقویت آن در خود خواهید بود. توانایی‌های خود را برای تغییر کردن دست کم نگیرید. شما اگر بخواهید می‌توانید کوه‌ها را هم جابجا کنید. پس تلاش کنید و تمرین و مطمئن باشید که با افزایش صبر و حوصله در زندگی، احتمال اینکه فرصت‌های مختلف در مسیر را بهتر درک و کشف کنید بسیار بیشتر خواهد شد.

ورزش کردن و تنفس صحیح

بعضی‌ها فکر می‌کنند که وقتی می‌گویند ورزش کردن و تنفس صحیح می‌تواند روی آرامش آنها اثرات مثبتی داشته باشد، در واقع راه‌کارهایی ارائه می‌شود که کلیشه‌ای هستند و در عمل کاربرد چندانی ندارند اما چنین چیزی واقعیت ندارد. کاربرد روش‌های صحیح تنفس و ورزش کردن و تمریناتی مانند آنچه در یوگا صورت می‌گیرد، بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کنید، ورزش کردن می‌تواند احساس خوبی از نظر روانی و از نظر تولید و ترشح مواد شیمیایی مناسب در بدن به وجود بیاورد. به همین خاطر بهتر است آن را جدی بگیرید و روی تنفس عمیق خود کار کنید. یادتان باشد که از قدیم گفته‌اند، عقل سالم در بدن سالم است. پس بهتر است به تکنیک‌های که بدن‌تان را آرام می‌کنند، توجه داشته باشید تا بتوانید ذهن‌تان را هم آرام کنید. بخشی از روز با به آرام کردن خود اختصاص بدهید و به این فکر کنید که چه چیزهایی باعث می‌شود، صبر و تحمل‌تان را از دست داده یا ناراحت و بی‌حوصله شوید و این بی‌حوصلگی باعث بي‌قراری‌تان شود.

در آخر

یادتان باشد که دنیای سرعتی امروز طوری پیش می‌رود که مدام به شما زندگی در آینده را پیشنهاد می‌کند. فناوری‌های مختلف از شما می‌خواهند تا نگاهی امیدوار به آینده داشته باشید و با پیشنهاداتی که مطرح می‌کنند و سرعتی که به لحظه‌های‌تان تزریق کرده‌اند تا حد زیادی در حال کشتن زمان و لحظات حال هستند پس بهتر است خودتان به فکر خودتان باشید و بی‌حوصلگی را از زمان و دقایق زندگی‌تان حذف کنید. نفس بکشید، آرام باشید و از جاده‌های زندگی لذت ببرید. حواس‌تان باشد که قرار نیست طولانی‌مدت کودک باشید، نوجوان بمانید یا جوانی کنید و سایر دوران‌های زندگی را بگذرانید. پس بهتر است، نهایت شور و تلاش خود را برای شیرین گذشتن ثانیه‌ها به کار بگیرید. این‌قدر اضطراب رسیدن به نقطه‌ای مشخص را در وجودتان پررنگ نکنید. اضطراب از شما فردی بی‌حوصله می‌سازد که قدرت صبر کردن ندارد.

 

 

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

3 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست