مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

میدونستین که میتونین چندین برابر سرعت یادگیریتون رو بالا ببرید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

دنیا به خاطر پیشرفت تکنولوژی، علم و اختراعات جدید مدام در حال پیشرفته. چیزی که سال پیش مبحث داغ در نظر گرفته می شد، امسال اصلا چیز مهمی نیست. فقط به این همه شبکه اجتماعی که بعد از فیسبوک تولید شدن نگاه بندازید. درکنار همه خوبی‌هایی که تغییر میتونه داشته باشه، باید با این تغییرات همگام بشید یا که عقب میوفتید. یکی از ویژگی‌هایی که میتونه شما رو تو رقابت حفظ کنه، توسعه مهارت‌هایی هست که باعث میشه توانایی‌های جدید رو به سرعت یاد بگیرید. ده تا عادت هست که به شما در افزایش سرعت یادگیری کمک میکنه. شاید برای موفقیت تحصیلی به این مطلب نیاز داشته باشید.

1) تندخوانی

میدونیم که خیلی کارآفرینان موفق به عنوان یه عادت روزانه مطالعه میکنن. برای مثال، وارن بافت برای افزایش سرعت یادگیری خودش هر روز چندین ساعت مطالعه میکنه.
یک فرد اهل خوندن به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه رو در دقیقه میخونه. یه فرد حرفه‌ای میتونه بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کلمه رو در دقیقه بخونه. جای تعجب نداره که ارزش عظیمی در توانایی خوندن سریع و کارآمد هست.
خوندن سریع شامل مهارت‌هایی مثل خوندن گروهی از کلمات به جای خوندن یکی یکی کلمات، تکرار نکردن کلمه توی ذهنتون وقتی میخونیدش، خوندن قسمت‌های مهم یه پاراگراف و استفاده از وسایلی مثل مداد برای هدایت چشم‌ها در حین مطالعه میشه.
خوندن سریع نیاز به تمرین داره اما همین که آروم آروم این مهارت براتون یه عادت شد، میتونید در زمان کوتاه تر مطالب بیشتری به دست بیارید.

بیشتر بخوانید: 10 کاری که هر روز می توانید برای رشد فردی تان انجام دهید

۲) محیط یادگیریتون رو کنترل کنید

دقت کردین که بعضی مواقع در طول روز حس میکنید که خوب دارید یاد میگیرید اما در بعضی مواقع دیگه حس میکنید که هرچی میخونید توی مغزتون نمیره و اصلا حفظ نمیشید؟ همه ما ریتم‌های بیولوژی برای خوابمون، دمای بدنمون و حتا پیک فعالیت ذهن داریم. متوجه بشید که چه زمان‌هایی بیشترین بازده برای یادگیری رو دارید و از همون زمان‌ها برای مطالعه استفاده بکنید.
بودن توی شرایط ترسان، آشفته و پراسترس همچنین مانع از این میشه که بتونید از هوش و ظرفیت مغزتون استفاده بکنید. برای قرار دادن خودتون توی بهترین شرایط یادگیری، یک محل امن، مرتب، و راحت برای خودتون پیدا بکنید. نفس عمیق بکشید تا ریلکس بکنید و بتونید تمرکز بکنید.
همچنین یه تحقیقی اخیرا انجام شده که نشون میده تغییر توی محیطی که دارید توش مطالعه میکنید، روی میزان یادگیری شما تاثیر داره. سعی کنید درجه اتاقتون رو بین ۷۲ تا ۸۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا یادگیری تون رو بهبود بخشید.

۳) یادداشت برداری برای افزایش سرعت یادگیری

برای افزایش سرعت یادگیری یادداشت برداری کنید. این کار به ذهن ما این اجازه رو میده که اطلاعات رو تحلیل بکنه. عمل نوشتن باعث میشه مغز شما اطلاعاتی که دارید بدست میارید رو تحلیل بکنه.
تحقیقات نشون داده که یادداشت برداری با کمک کیبرد به اندازه نوشتن با قلم و کاغذ باعث یادگیری شما نمیشه. نوشتن خیلی کند تر از تایپ کردنه و وقتی که شما مینویسید، باعث میشید مغز مجبور بشه در مورد اطلاعاتی که داره بهش میرسه تصمیم گیری بکنه. وقتی که ما روی کیبرد تایپ میکنیم، ما به ندرت به اطلاعات فکر میکنیم و بیشتر داریم کلمه به کلمه کپی میکنیم.
برای افزایش سرعت یادگیری، سعی کنید که به نوشتن یادداشت‌ها با دست عادت بکنید.
من خودم طرفدار بزرگ استفاده از ابزارهای یادداشت برداری مثل Evernote هستم که نوشته‌های من رو روی همه دیوایس‌های من همگام میکنه. میشه باهاش متن‌ها رو اسکن کرد و کلمات رو از توش دراورد و یادداشت‌های صوتی توش ذخیره کرد. این برنامه این اعتماد رو به من میده که هیچوقت یادداشت مهمی رو از دست نمیدم و همیشه میتونم یادداشت جدید درست بکنم.

بیشتر بخوانید: چطور با دیگران ارتباط قوی برقرار کنیم؟

۴) همه روش‌های مطالعه رو با هم ترکیب بکنید

همه ما روش‌هایی برای مطالعه داریم: بصری، شنیداری، خوندن/نوشتن و حرکتی. اگه شما به روش بصری عادت دارید، براتون خیلی راحت‌تره که با مسايل جدید به صورت بصری آشنا بشید، مثلا از طریق عکس، دیاگرام‌ها و اسلاید. اگه شما با گوش دادن بهتر یاد میگیرید، پس حتما عاشق پادکست‌ها، مصاحبه‌ها و کتاب‌های صوتی هستید. اونایی که خوندن/نوشتن رو بیشتر دوست دارن، با نوشتن و یادداشت برداری خیلی بهتر یاد میگیرن. اگه روش حرکتی رو بیشتر دوست دارید، اگه از دست‌هاتون استفاده بکنید یا چیزی رو لمس کنید بهتر یاد میگیرید.
با فهمیدن این که کدوم روش برای شما مفید تره، میتونید درکتون رو از اطلاعات با انتخاب روشی که به متد یادگیریتون میخوره بالاتر ببرید.
برای یادگیری حتا بیشتر، همه روش‌ها رو باهم ترکیب بکنید. برای مثال، وقتی که دارید در مورد مهارت‌های کدزنی توی یه مقاله میخونید، بلند برای خودتون بخونید و برای خودتون یه نقشه ذهنی درست بکنید. بعدش سریعا اون کد رو توی وبسایتتون پیاده سازی بکنید.

۵) از آموخته‌های پیشین کمک بگیرید

میتونید از آموخته‌های پیشینتون برای افزایش سرعت یادگیری استفده بکنید. تکنیک‌هایی مثل استفاده از معادل‌ها باعث میشن که مفاهیم جدید تر رو راحت تر حفظ بکنید، استفاده از رنگ مورد علاقه برای کمک به یادآوری الگوریتم‌ها یا بصری سازی برای کمک به یادأوری اسم مشتریاتون میتونید استفاده بکنید.
هرچی بیشتر از آموخته‌های ذهنیتون استفاده بکنید، سرعت یادگیریتون بیشتر میشه.

۶) ذهنتون رو ورزش بدید

مغز هم مثل بقیه ماهیچه‌های توی بدنتونه — هرچی بیشتر باهاش کار کنید، بازدهش بیشتر میشه. سعی کنید یه چیز جدید یاد بگیرید، برای خودتون یه چالش جدید درست بکنید، یا از منابع جالب مثل BrainHQ یا Lumosity استفاده بکنید که توجه، حافظه و ویژگی‌های سناختی و سرعت ذهنتون رو بهبود بدید. هرچی بیشتر با ذهنتون کار کنید، سرعت یادگیریتون بالاتر میره.

بیشتر بخوانید: حرف دیگران-وقتی همه فکر می‎کنن نمی‎تونی انجامش بدی

۷) از موسیقی کمک بگیرید که مغزتون وارد حالت آلفا بشه

ما ۴ نوع موج مغذی داریم: آلفا، بتا، تتا و دلتا. از اینها، حالت آلفا (حدودا ۸ تا ۱۳ هرتز) حالتیه که تمرکز شما توی بهترین حالتشه و خیلی خوب میتونید یاد بگیرید.
شما میتونید با گوش دادن موسیقی توی رنج ۸ تا ۱۳ هرتز (مثل باروک) به مغزتون کمک کنید وارد حالت آلفا بشه. حتا اگه از موسیقی باروک خوشتون نمیاد، میتونید از اهنگ‌های دیگه با بیت مشابه استفاده بکنید. از آهنگ‌هایی که موسیقیشون یا شعرشون باعث حواس پرتیتون میشه دوری بکنید.

۸) تمرین بهبود یافته بعد از ۶ ساعت

مالکو گلدول اولین بار موضوع تمرین حساب شده رو توی کتابش “پرت شده‌ها: داستان موفقیت” مطرح کرد. تمرین حساب شده یعنی تمرین با تمرکز عمدی روی بهبود مهارت و گذر کردن از ناحیه راحتی. توی کتابش، گلدول از مفهوم تمرین حساب شده استفاده میکنه تا توضیح بده چرا بعضی از موسیقی دان‌ها و ورزشکارها خیلی سریع تر از بقیه بهبود پیدا میکنن.
تحقیقات اخیر نشون داده که با بهبود آروم تمرین‌هاتون، سرعت یادگیریتون بهبود پیدا میکنه. این به این علته که فرایند بهبود تمرین‌ها موجب تثبیت مجدد مغز میشه، جایی که خاطرات قدیمی با اطلاعات جدید قوی تر میشن. بهترین زمان برای پیاده‌سازی تمرین بهبود یافته، ۶ ساعت بعد از تمرینه چون ۶ ساعت طول میکشه تا مغز مجددا تثبیت پیدا بکنه.

۹) تجربه به دست بیارید

هیچی بهتر از تجریه باعث افزایش سرعت یادگیری أدم نمیشه. دانش کتابی اگه با دانش تجربی قاطی بشه خیلی بیشتر مفید میشه. برای مثال میتونید هرچقدر که میخواید در مورد سرمایه گزاری مشترک بخونید اما تا وقتی اولین سهمتون رو از بازار بورس نخریدید، نمیفهمید که این فرآیند به چه شکله و این کار مثل اینه که واقعا پول خودتون رو روی چیزی سرمایه گزاری میکنید.
راه حل دیگه ، فروبردن کامل خودتون توی تجربه خوندنه. برای مثال، اگه تلاش داشتید که زبون اسپانیایی یاد بگیرید، چند ماه رو صرف زندگی توی مکزیک بکنید و به خودتون اجازه ندید که از زبون انگلیسی استفاده بکنید وقتی اونجایید. این طوری، کلی سریع تر زبون رو یاد میگیرید تا نسبت به وقتی که از کتاب استفاده میکنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتماد به نفس در یادگیری | کلاس های تقویتی را تعطیل کنید

۱۰) چیزی که دارید یاد میگیرید رو به یه کس دیگه یاد بدید

وقتی که به یه کس دیگه چیزی که دارید یادمیگیرید رو یاد میدید، تقریبا ۹۰ درصد چیزی رو که دارید تازه یاد میگیرید رو حفظ میشید، مخصوصا اگه این کار رو دقیقا بعد از وقتی که یادش گرفتید انجام بدید.
با به اشتراک گذاشتن دانشتون با یه کس دیگه، نه تنها به یکی دیگه دارید کمک میکنید خودتون هم میتونید بفهمید که چقدر موضوع رو خوب فهمیدید و کمبود‌ها رو زود متوجه میشید.

این ده عادت رو به یادگیریتون اضافه کنید و از اینکه افزایش سرعت یادگیری تون بالا رفته تعجب کنید.

منبع: www.entrepreneur.com

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست