مقالهوبلاگ

اصلی ترین دلایل شکست در کارهایمان چیست؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

به چیزهایی که می خواستید در زندگی تان به دست بیاورید اما موفق به به دست آوردنشان نشدید فکر کنید. چیزهایی که عمیقا خواهان شان بودید. ممکن است دلایل زیادی برای به دست نیاوردنشان داشته باشید. محدودیت زمانی، دنبال نکردن آرزوها و حتی عمل کردن و با موانع زیادی مواجه شدن. دلیل آن هر چه که باشد شما به مهم ترین خواسته های زندگی تان نرسیدید. حقیقت این است که همه ی ما انسان ها گاهی دچار شکست می شویم. اما به نظر می رسد شکست خوردن برای برخی بیشتر از دیگران اتفاق می افتد. برای بعضی از افراد شکست خوردن به روند دائمی زندگی شان تبدیل شده است.

در واقع تمام مشکلات زندگی را می توان در همین شکست خوردن ها جای داد. شکست عاطفی، شکست در پیشبرد کسب و کار و مسائل مالی، شکست در روابط خانوادگی و غیره. گاهی این شکست ها می توانند زمینه ساز موفقیت و پیشرفت بشوند و گاهی ما را تماما نابود می کنند. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که در شکست خوردن های دائمی گرفتار شدند، پس باید با مهم ترین دلایل این شکست ها آشنا شوید.

اصلی ترین دلایل شکست در کارهایمان چیست؟

اغلب افراد زمانی که در برابر بزرگ ترین فرصت های زندگی شان قرار می گیرند، آماده ی دریافت و استفاده از آن فرصت نیستند. بنابراین به راحتی آن را از دست می دهند و یا با عملکردی ضعیف آن را از بین می برند. بنابراین برای استفاده ی درست از فرصت های زندگی باید با استراتژی درستی در برابر آن ها پیش برویم. باید بدانیم دلایل اصلی شکست مان در برابر بزرگ ترین فرصت های زندگی چیست تا بتوانیم آن ها را رفع کرده و از میان برداریم. اما مهم ترین دلایل شکست اغلب افراد چه چیزهایی هستند؟

1- ترس از متفاوت بودن

زمانی که دیگران تغییر می کنند یا کاری انجام می دهند که به ما حس بد و ناامنی می دهد، ما از این تغییر آن ها خوشمان نمی آید. بنابراین زمانی که خودمان تغییر می کنیم و به شخصی متفاوت از خود قبلی مان تبدیل می شویم، از اینکه توسط اطرافیانمان تایید نشویم ترس داریم. نارضایتی دیگران از ما باعث می شود تا خودمان را زیر سوال ببریم و این اصلا موضوع خوشایندی نیست.

حقیقت این است که اگر می خواهید کاری بزرگ انجام بدهید و یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشید، باید با متفاوت بودن کنار بیایید. ممکن است افراد بسیاری فکر کنند شما دیوانه، احمق، زشت، ساده لوح، بی مسئولیت، خودخواه و غیره هستید. زمانی که شما هر کدام از این صفات را باور داشته باشید بیشتر از شنیدنشان آسیب می بینید. بنابراین اگر به اندازه ی کافی اعتماد به نفس نداشته باشید و نتوانید خودتان را همانطور که هستید بپذیرید، پس نمی توانید روی موفق شدن تان و انجام کارهای بزرگ حساب کنید.

2- به اندازه ی کافی پافشاری نمی کنید

اغلب ما خیلی زود از دنبال کردن روهایایمان دست می کشیم. با کوچکترین مخالفت و رد شدنی فکر می کنیم که دیگر همه چیز تمام شده است و نمی توانیم به خواسته هایمان دست پیدا کنیم. حقیقت این است که هر فرد موفقی، در ازای یک بار رسیدن به موفقیت هزاران بار شکست خورده است. هر فرد موفقی زنجیره ای از شکست ها و رد شدن ها را در پشت سر خود دارد. اما تفاوت آن ها با دیگران تنها در میزان پافشاری و ثبات قدم شان است. در ناامید نشدن و ادامه دادن تا رسیدن به نتیجه. همان طور که می دانید هیچ چیز باارزشی آسان به دست نمی آید.

3- متواضع نیستید

اغلب افراد با داشتن اطلاعات کمی در مورد یک موضوع، خودشان را کارشناس آن موضوع می دانند. تواضع داشتن به این معنی است که بپذیرید شما خیلی چیزها را نمی دانید. بپذیرید که همیشه چیزی برای یادگیری وجود دارد. شما هر چه بیشتر بدانید و هر چه انسان باتجربه تری باشید، کمتر در رابطه با دانسته های خودتان صحبت خواهید کرد و بیشتر به دنبال یادگیری خواهید بود. نمونه های زیادی در اطرافتان وجود دارد که می توانید به وضوح چنین موضوعی را در آن ها ببینید. افرادی که اطلاعات و هنر کمتری دارند، دائما در حال ابراز خود و دادن توصیه های مختلف به دیگران هستند. در مقابل خودساخته های واقعی و هنرمندان واقعی، انسان هایی متواضع و به دور از هر گونه خودنمایی هستند. این افراد همیشه بر ضعف شان در کارها و دانسته هایشان تاکید دارند و همواره به دنبال یادگیری بیشتر هستند.

4- در ایجاد ارتباطات اجتماعی ضعف دارید

اگر این مورد در رابطه با شما صحت داشته باشد، احتمالا می دانید که چندین و جند موقعیت کاری، آشنایی و غیره را به دلیل نداشتن ارتباطات خوب اجتماعی از دست داده اید. اغلب افرادی که در مشاغل مختلف مشغول به کار می شوند، نه از طریق آگهی های روزنامه و وب سایت ها، بلکه از طریق معرفی شدن به صاحبان مشاغل صاحب شغل شده اند. داشتن روابط اجتماعی قوی تنها برای به دست آوردن موقعیت های اجتماعی بهتر اهمیت ندارد، بلکه این موضوع باعث می شود تا روحیه ی شادتری داشته باشید. نداشتن روابط اجتماعی مناسب و تاثیر گذار به اندازه ی سیگار کشیدن برای سلامت تان ضرر دارد!

5- به توصیه های افراد مطلع گوش نمی دهید

اگر عادت دارید به جای دریافت و فکر کردن درباره ی توصیه ی افراد مختلف، دائما با این توصیه ها مخالفت کنید و یا بر سر آن ها بحث کنید، تعجبی ندارد که اغلب اوقات دچار شکست می شوید. ما در بیشتر موارد به دنبال این هستیم که ثابت کنیم حق با ما است و روش ما درست ترین روش است. در حالی که دلیل اصلی شکست مان استفاده از همین روش هایی است که به آن ها چسبیده ایم. قرار نیست هر توصیه ای که دیگران به شما می کنند را بپذیرید، اما نباید در مقابل تمام توصیه هایی که برای کمک کردن به شما ارائه می شوند بایستید. آن ها را دریافت کنید و راجع به آن ها فکر کنید. راه و روش جدیدی را امتحان کنید و از بازخوردها بهره ببرید. دست از بحث کردن و دفاع از ایده هایتان بردارید و کمی به دیگران نیز گوش بدهید.

6- تمرکز ندارید

اگر تنها یک هفته بتوانید از شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن ها دور بمانید، متوجه می شوید که تا چه اندازه زمان و توجه تان را صرف مسائلی می کردید که کوچک ترین اهمیتی نداشتند. در دنیای امروز ما دائما با اطلاعات مختلفی بمباران می شویم. مسیج ها، ایمل های مختلف، اینستاگرام، توییتر، پیام رسان های متعدد و غیره از همان لحظه ی اول صبح ما را به خود مشغول می کنند. ما آنقدر سرگرم فعالیت در شبکه هاب اجتماعی و وب گردی هایمان می شویم که طبیعی است دیگر تمرکزی برای انجام کارهای دیگر نداشته باشیم. توصیه ی سخت من به شما این است که حتی شده برای یک روز کامل از شبکه های اجتماعی و حواس پرت کن های دیگر دور بمانید. یک روز تمرکز تان را برای رسیدن به اهداف و خواسته هایتان بگذارید و تفاوت آن را با روزهای دیگر ببینید.

7- مسئولیت پذیر نیستید

مسئولیت پذیر نبودن یا بیماری یافتن عذر و بهانه برای هر اتفاقی! این ویژگی برایتان آشنا نیست؟ بله، مسائل زیادی در زندگی وجود دارند که خارج از کنترل ما هستند. اما همیشه یک بخش در زندگی ما وجود دارد که تماما کنترل آن در دست ما است: خودمان. ما با کنترل داشتن بر روی خودمان می توانیم بر دنیای اطرافمان کنترل داشته باشیم. برای تاثیر گذاری بر دنیای اطرافمان باید قدرت داشته باشیم و این قدت تنها زمانی به وجود می آید که مسئولیت زندگی مان را بر عهده بگیریم. خیلی راحت است که تمام اتفاقات بد و ناخوشایند زندگی مان را تقصیر دیگران بیندازیم. در این صورت مجبور نیستیم به خاطر آن ها خودمان را بازخواست و یا سرزنش کنیم. اما این کار دور باطلی است که در نهایت شما را به هیچ جا نمی رساند. خانواده ی بدی داشتید؟ دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشتید؟ پس از یک روانشناس و یا راهنما کمک بگیرید. گذشته را حل کنید و از شر بار سنگین آن خلاص شوید. تا زمانی که خودتان نخواهید هیچکس نمی تواند به شما کمک کند. تنها شما هستید که می توانید برای بهبودی تان قدم بردارید و خودتان را نجات بدهید. و این کار تنها با پذیرش مسئولیت در قبال خود و زندگی تان امکان پذیر است.

8- به موفق شدنتان باور ندارید

باورهای ناخودآگاه ما در رابطه با ممکن ها، بر میزان تلاشی که در راستای به دست آوردن خواسته هایمان انجام می دهیم تاثیر گذار است. ورزشکارانی که باور بیشتری به توانایی های خودشان دارند در واقعیت بسیار بهتر عمل می کنند. زمانی که شما به داشتن توانایی خود باور دارید، بیشتر مشتاق حرکت کردن و قدم برداشتن برای رسیدن به خواسته هایتان خواهید بود و در نهایت زودتر و بهتر عمل می کنید. بنابراین اگر ذره ای به توانایی خودتان در رسیدن به موفقیت شک دارید، باید آن را بررسی کرده و حل کنید. تنها در این صورت است که شکست های دائمی جای خودشان را به موفقیت های بزرگ و بزرگ تر می دهند.

9- از اهمیت دادن می ترسید

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که از توجه کردن و اهمیت دادن هراس دارند. این افراد اشتیاق کافی و مشخصی برای رسیدن به اهداف ندارند و به ندرت پیش می آید که خودشان را از ابتدا تا انتهای رسیدن به هدفی مشخص درگیر کنند. این افراد اغلب خیلی زود تسلیم می شوند و یا کارها جذابیت خودشان را برای آن ها از دست می دهند. بی اهمیتی و بی توجهی یک مکانیزم دفاعی است که میزان انگیزه و میل به عمل را در افراد کاهش می دهد. افراد بسیاری به طور ناخودآگاه از اختصاص دادن خود به هدف و یا خواسته هایشان هراس دارند چرا که از شکست می ترسند و این شکست باعث می شود تا دائما مکالمات ذهنی منفی با خودشان داشته باشند. این شکست از این جهت آن ها را می ترساند که به زیر سوال بردن ارزش واقعی شان، لیاقت شان برای مورد عشق و احترام واقع شدن و غیره منجر می شود. برای رها شدن از این مشکل باید در ابتدا از شر مشکلات احساسی و عاطفی تان خلاص شوید.

مشکل شما هر چه که باشد باید بدانید که قابل حل است. اگر فکر می کنید لیاقت رسیدن به خواسته هایتان را ندارید پس باید روی اعتماد به نفس و عزت نفس تان کار کنید. شناخت مشکلات و حل آن ها کار ساده ای نیست، اما کاملا ممکن است.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

6 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست