مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

استعداد بهتر است یا پشتکار | چطور می‌توان موفقتر و شادتر بود؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

استعداد بهتر است یا پشتکار ؟ برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار کدام یک مهم تر است؟ چطور می‌توان موفق‌ بود و در زندگی احساس شادمانی داشت؟ اصلا استعداد چیست و چه معنایی دارد؟ با کشف استعداد پنهان می‌توان به موفقیت و بهره‌وری در زندگی نزدیک شد یا از طریق تلاش بسیار زیاد؟ به نظر می‌رسد که هر دو برای موفق شدن در زندگی ضروری و واجب هستند. استعداد و پشتکار، دو بازویی هستند که هم‌زمان به شما کمک می‌کنند تا وزنه‌های سنگین رسیدن به اهداف شیرین و بزرگ را بالای سر ببرید.
پس استعدادیابی از یک سو مهم است و از سوی دیگر، تقویت ویژگی تلاش و پشتکار است که باعث می‌شود تا یک فرد به رشد در زندگی برسد. با ما همراه باشید تا از پشتکار و استعداد برایتان بیشتر بگوییم. رسیدن به پاسخی منطقی و مناسب برای پرسش استعداد بهتر است یا پشتکار می‌تواند تکلیف خیلی چیزها را برای حرکت در مسیر موفقیت روشن کند. پس اهمیتش را دست‌کم نگیرید و با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بگذارید فرزنداتان آن چیزی شوند که می خواهند (آموزش استعداد یابی)

استعداد چیست؟

قبل از اینکه وارد مقوله مقایسه شویم و بگوییم که هوش بهتر است یا پشتکار باید ابتدا به تعریف این دو بپردازیم. یعنی باید بگوییم که استعداد دقیقا به چه معنایی است. پشتکار معنای مشخص و واضحی دارد و به معنای تلاش مُجدانه برای رسیدن به یک هدف عنوان می‌شود اما استعداد چطور؟ معنای آن چیست؟
استعداد، توانایی و مهارتی است که یک فرد در زمینه‌ و موضوعی خاص دارد. یعنی می‌تواند بعضی از امور را بهتر از دیگران انجام بدهد. اموری که غالبا مورد علاقه عموم هستند و انجامشان کمی سخت است. استعداد با فرد به دنیا می‌آید و چیزی اکتسابی نیست.
حال پرسش اینجاست که آیا استعداد بهتر است یا پشتکار ؟ شما چه فکر می‌کنید؟ با تکیه بر توامندی‌های ذاتی می‌توان به نتایج شگفت‌انگیز رسید؟ تلاش بیش از حد و پشتکار، همیشه شما را به نقاطی ایده‌آل از موفقیت می‌رساند؟

استعداد بهتر است یا پشتکار / هوش بهتر است یا پشتکار

استعداد بهتر است یا پشتکار 

کشف استعداد پنهان شما از آن اقداماتی است که می‌تواند به رشدتان در زندگی کمک شایانی کند. استعداد داشتن یعنی در زمینه‌ای خاص، توانمند و موفق ظاهر شوید. یعنی بتوانید با تکیه بر نیروی فکر و خلاقیتی که در یک زمینه خاص دارید در آن از دیگران پیشی بگیرید و موفق‌تر باشید.
پس مهم است که به درونتان رجوع کنید و ببینید که چه استعدادهایی دارید و با استعدادیابی خود و البته کشف نقاط قوت‌تان به جایگاهی برسید که زندگی‌تان را رو به رشد می‌برد. اما سوال اینجاست که استعداد بهتر است یا پشتکار ؟ با کشف استعداد خود می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید؟
آیا موفقیت و کشف استعداد پنهان در خود برای موفقیت کافی است؟ البته که این‌طور نیست. موفقیت یک فرایند است. فرایندی که نیاز به بارور شدن استعدادها در مسیری مداوم دارد. یعنی اگر بااستعدادترین و باهوش‌ترین فرد زمین هم باشید اما به درستی از استعدادتان استفاده نکنید به جایی نخواهید رسید.
استعدادها می‌توانند موفقیت‌های مقطعی و ناگهانی به وجود بیاورند اما اگر با تلاش و جدیت و البته برنامه‌ریزی همراه نشوند، استمرار و تداومشان امیدوارکننده نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: کارآفرینی و ویژگی‌هایی که در خون کارآفرین است

مدافعان پشتکار چه می‌گویند؟

مدافعان پشتکار معتقدند که هیچ‌چیز جای تلاش و کوشش را نمی‌‌گیرد. به زعم آنها، دستاوردها حاصل ۹۹ درصد تلاش و تنها یک درصد استعداد هستند. شما با چنین گزاره‌هایی موافقید؟ استعداد بهتر است یا پشتکار ؟ به نظر ما که چنین تفکری نمی‌تواند کاملا درست باشد.
یعنی همان‌قدر که طرفداران متعصب استعداد که معتقدند فقط به کمک استعداد داشتن است که می‌توان به رشد و شکوفایی رسید در اشتباهند، طرفداران و مدافعان سرسخت پشتکار هم در اشتباه به سر می‌برند. انتخاب‌های هوشمندانه و تصمیم‌گیری‌های صحیح در زندگی است که می‌تواند یک فرد را به موفقیت و کامیابی برساند.
اگر شما با اصرار وارد مقوله‌ای شوید که اصلا در آن توانمندی و استعداد ندارید، قطعا سرخورده می‌شوید و سرعت رشد و پیشرفتتان نسبت به سایرین هم بسیار کند و کُشنده خواهد بود. قبول دارید؟
پس اگر دوست دارید که انتخابی هوشمندانه در زندگی داشته باشید و تلاش‌هایتان با باز شدن درب‌های موفقیت همراه باشد باید ضمن استعدادیابی خود و کشف زمینه‌های مناسب برای خود وارد آنها شوید و بعد با به‌کارگیری تلاش و پشتکارتان به موفقیت‌های چشمگیر برسید. پس اگر از شما بپرسند که هوش بهتر است یا پشتکار باید بدون تعصب بگویید:‌ هر دو مورد.
اصولا تعصب داشتن درباره هر موضوعی اصلا خوب نیست و مانع از آن می‌شود تا دقیق و درست فکر کنید. حال اگر درباره پشتکار یا استعداد و نقششان در موفقیت هم دچار تعصب شوید، امکان اینکه رشدی بهره‌ور در زندگی‌تان به وجود بیاید بسیار اندک خواهد شد. پذیرش عقاید مختلف و فکر کردن درباره ابعادشان است که به شما رویکرد و دیدگاهی صحیح در زندگی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: افراد عصبانی و ترکش های خشمشون رو مدیریت کنید

فرایند موفقیت چیست؟

موفق شدن دارای یک فرایند است. فرایندی که علاوه بر استعداد و پشتکار به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد. کسی می‌تواند به رشد و کامیابی برسد که دو مسیر رسیدگی به استعدادها و از آن سو، تلاش را به درستی طی کند. پس مرحله اول برای رسیدن به موفقیت، استعدادیابی و کشف استعداد پنهان در وجود خود است.
بعد از اینکه توانستید استعدادها و توانمندی ذاتی‌تان را کشف کنید باید به تحقیق بپردازید و ببینید که در چه مسیری و با چه نوع برنامه‌ریزی می‌توانید نقاط قوتتان را افزایش بدهید. به کمک نقاط قوت و استعدادهایتان می‌توانید کارهای بزرگی انجام بدهید.
اما این استعدادها زمانی به شما به عنوان یک وزنه مهم کمک خواهند کرد که به خوبی پرورش یافته باشند. برای مثال، شناخت نوع یادگیری از مهم‌ترین چیزهایی است که برای پرورش استعدادهایتان باید بدانید. برخی از افراد از طریق شنیدن می‌آموزند، برخی دیداری هستند و برخی با لمس و کارهای عملی یاد می‌گیرند.
شما باید محیط و نوع یادگیری‌تان را بشناسید و استعدادتان را در مسیری درست تربیت کنید. در این صورت است که با تلاش و پشتکاری که به کمک استعدادهایتان آمده است به موفقیت خواهید رسید.

استعداد بهتر است یا پشتکار ؟ نظرتان چیست؟

در آخر

استعداد بهتر است یا پشتکار ؟ حالا دیگر بعد از حرف‌هایی که در این مقاله زده‌ایم، امیدواریم که با ما هم‌عقیده شده باشید و بگویید که هر دو در موفقیت سهم دارند و نمی‌توان دقیقا گفت که کدام‌یک بر دیگری پیشی می‌گیرد. استعداد در پناه تلاش و کوشش است که نتایج جذاب و جالب ارائه می‌کند.
اگر به استعدادهایتان می‌نازید و در عمل هیچ حرکتی برای رشدشان ندارید، باید بدانید که سخت اشتباه می‌کنید. اگر هم بیهوده در مسیرهایی تلاش می‌کنید که استعدادتان در آنها نیست باید بدانید که این دویدن‌ها چیزی جز روی یخ دویدن نیست.
تلفیقی از تلاش و هوش، قدرتی انکارناپذیر در شما به وجود می‌آورد. آنها را در کنار هم، دست‌کم نگیرید که راز موفقیت همین است. استعدادیابی در جوامع پیشرفته از مهم‌ترین کارهایی است که سیستم آموزشی برای کودکان انجام می‌دهد.
چون آنها به خوبی دریافته‌اند که در پرتوی تلاشی آگاهانه می‌تواند به موفقیت دست پیدا کرد. از همین روی، صرفا روی تلاش یا علاقه یا استعداد به تنهایی تاکید نمی‌کنند. اگر می‌خواهید شما هم به رشدی قابل‌اعتنا در مسیر زندگی‌تان دست پیدا کنید باید تلاش کنید، استعدادهایتان را کشف کنید و با هدف و برنامه‌ریزی در مسیر گام بردارید. اکنون با خواندن این مطلب متوجه شده‌اید که هوش بهتر است یا پشتکار .

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست