مقالهوبلاگ

آمادگی مغزتان را با این 10 راهکار به بالاترین حد برسونید

اشتراک گذاری این مطالب در:

مدام کارهایتان را فراموش می‌کنید، احساس خستگی دارید، عملکرد و کارآیی‌تان در محیط کار پایین آمده است و دچار مشکلات خواب هستید؟ بهتر است از همین امروز با مغزتان آشتی کنید و کمی بیشتر به آن توجه کنید! مغز ما از اصلی‌ترین ارگان‌های بدن است و عدم توجه و رسیدگی کافی به آن، می‌تواند منجر به مشکلات جدی بشود.

اگر می‌خواهید انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید، خوش خلق‌تر شوید و کارهای‌تان را با کیفیت و سرعت بیشتری انجام بدهید، بهتر است توجه به سلامتی‌تان را در اولویت قرار بدهید. خبر خوب اینکه اگر در حال خواندن این مقاله هستنید، یعنی تصمیم گرفتید قدمی برای تغییر این شرایط بردارید. این یعنی شما مهم ترین مرحله را رد کرده اید. مرحله‌ی تصمیم به ایجاد تغییر!

یک رژیم غذایی سالم و اصولی، به همراه یک سری اقدامات ساده اما ضروری، می‌تواند مغزتان را احیا کند. مشکل اصلی اینجاست که با وجود اختلاف نظرهای زیادی که در رابطه با رژیم غذایی صحیح وجود دارد، انتخاب یک رژیم مناسب به نظر غیرممکن می‌رسد. در نهایت این شما هستید که با در نظر گرفتن عادت‌های غذایی، سوابق بیماری و حساسیت‌های غذایی خودتان، می‌توانید رژیم مخصوص به خودتان را دنبال کنید. در این مقاله، سعی کردیم تا بهترین راه‌های رسیدن به سلامت ذهنی و جسمی و رژیمی مناسب برای همه‌ی افراد را ارایه کنیم. پس با خودساخته همراه شوید.

آمادگی مغزتان را با این 10 راهکار به بالاترین حد برسونید

1- از مواد غذایی کاملا ارگانیک استفاده کنید:

مطمئن شوید هر غذایی که تهیه می‌کنید، از ماهی، مرغ و گوشت گرفته تا میوه و سبزیجات، به صورت ارگانیک و کاملا طبیعی پرورش داده شده باشد. بهتر است مصرف غلات (برنج، گندم، جو، ذرت و غیره) و حبوبات (لوبیا، نخود فرنگی، عدس، سویا و غیره) را به حداقل برسانید؛ چرا که این دسته از مواد غذایی، علاوه بر اینکه ارزش غذایی کمی دارند، به دلیل خاصیت ضد مغذی، با هضم و جذب سایر مواد مغذی تداخل پیدا می‌کنند. همچنین، لکتین موجود در غلات می‌تواند به سلامتی شما آسیب برساند. بهتر است در صورت علاقه به مصرف این دسته‌ی غذایی، از غلات و حبوبات کامل به جای نوع تصفیه شده‌ی آن‌ها استفاده کنید.

2- به میزان کافی آب بنوشید:

اگر به سلامتی مغزتان اهمیت می‌دهید، بهتر است نوشیدنی‌های حاوی شکر را از رژیم‌تان حذف کنید. آب میوه‌های صنعتی را کنار بگذارید و هر زمان که احساس تشنگی کردید، آب خالص بنوشید. اگر طعم آب به تنهایی برایتان خوشایند نیست، تکه‌هایی از لیمو، توت‌فرنگی و یا خیار را در آب بریزید و آب طعم دار نوش جان کنید. شکر موجود در نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه، ماء‌الشعیر و آب میوه‌های صنعتی، به طور جدی به متابولیسم بدنتان آسیب می‌رساند.

3- مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده را کنار بگذارید:

شکر سفید، غلات صبحانه، آرد سفید و…، از دسته کربوهیدرات‌های تصفیه شده‌ای هستند که با بالا بردن قند خون و میزان انسولین در بدن، به متابولیسم سلولی مغز و واکنش‌های شیمیایی آن آسیب می‌زنند.

4- از روغن‌های گیاهی فرآوری شده استفاده نکنید:

مصرف روغن‌هایی مثل روغن سویا و ذرت را کنار بگذارید و به جای آن‌ها از روغن حیوانی طبیعی و فرآوری نشده، روغن زیتون و یا روغن میوه‌هایی مثل آووکادو و نارگیل استفاده کنید. روغن‌های فرآوری شده‌ی صنعتی، میزان زیادی چربی امگا 6 در خود دارند. این چربی، بر ضد چربی امگا 3 در بدن عمل می‌کند و با از بین بردن آن، در عملکرد صحیح مغز و اعضای داخلی بدن تاثیر منفی می‌گذارد.

5- از پروتئین حیوانی استفاده کنید:

فرآیند جذب و هضم پروتئین حیوانی، در مقایسه با پروتئین گیاهی، بسیار راحت تر انجام می‌گیرد. غذاهای دریایی، گوشت قرمز، تخم مرغ و غیره، از منابع مهم پروتئین حیوانی هستند که برای یک رژیم سالم ضرورت دارند. با وجود اینکه رژیم گیاهخواری فواید بسیاری دارد، ممکن است عدم رعایت صحیح آن، به عملکرد مغز و دیگر اندام‌های بدن آسیب بزند. به طور مثال، بسیاری از گیاهان، حاوی مواد ضد مغذی هستند که باعث از بین بردن مواد معدنی اساسی برای سلامت مغز و دیگر اندام‌ها می‌شوند. اگر گیاهخوار هستید، سعی کنید از مکمل‌های غذایی، برای رساندن ویتامین‌های اساسی به مغز، مثل ویتامین ب، ویتامین کا 2، زینک و آهن استفاده کنید.

6- در مصرف الکل و کافئین احتیاط کنید:

مصرف الکل را کنار بگذارید و میزان کافئین دریافتی در روز را به حداقل برسانید. خصوصا اگر دچار استرس و یا بی‌خوابی هستید، الکل و کافئین از مضر‌ترین مواد غذایی برای شما به شمار می‌آیند.

7- آزمایش میزان مقاومت انسولین را انجام بدهید:

مقاومت انسولین، یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به اشکال مختلف آلزایمر است. این مورد همچنین در ایجاد مشکلات روانی، اختلالات دو قطبی و افسردگی نقش دارد. اگر مقاومت انسولین در شما تشخیص داده شد، باید به سرعت رژیم غذایی‌ای را دنبال کنید که میزان انسولین بدن را کاهش می‌دهد. یکی از موثرترین رژیم‌ها، رژیم کم کربوهیدرات است که می‌توانید آن را به جای رژیم‌های سخت کم چربی و یا کم کالری به کار بگیرید.

8- میزان آهن بدن تان را بررسی کنید:

مغز شما برای عملکرد صحیح به آهن نیاز دارد. آهن در ترشح سروتونین، دوپامین، تولید انرژی در مغز و عملکرد بهتر حافظه اثر می‌گذارد. بهتر است با انجام آزمایش‌های سالانه، به طور مداوم از میزان آهن بدن‌تان مطلع بشوید. کمبود آهن در بدن را می‌توانید از طریق افزودن گوشت قرمز به رژیم غذایی و کاهش مصرف سبزی‌هایی که در فرآیند جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند جبران کنید. بر خلاف تصور رایج، مواد غذایی‌ای مثل لوبیا، آجیل، غلات، اسفناج، کاکائو، کنجد، چای و توت‌ها از موادی هستند که دسترسی مغر به آهن را محدود می‌کنند. از آنجایی که آهن موجود در گیاهان، سخت‌تر جذب بدن می‌شود، استفاده از مکمل های آهن با تجویز پزشک در افراد گیاهخوار ضرورت دارد.

9- از ویتامین ب 12 غافل نشوید:

بدون وجود ویتامین ب 12، بدن نمی تواند به ایجاد سلول های قرمز خون، غلاف عصب‌ها، دی ان ای و آر ان ای بپردازد. تعجبی ندارد که کمبود این ویتامین در بدن، می تواند به مشکلات روانی جدی منجر بشود. بیماری‌هایی مثل افسردگی، جنون، اختلال حافظه، دیوانگی و تغییر رفتار و شخصیت، در اثر کمبود جدی ویتامین ب 12 در بدن ایجاد می‌شوند. برای بررسی میزان این ویتامین، حتما آزمایش‌های سالانه انجام بدهید. در موارد خاص، بهتر است با تجویز پزشک تان، از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. گنجاندن گوشت قرمز و صدف در رژیم غذایی نیز، می‌تواند تا حد زیادی از کمبود ویتامین ب 12 جلوگیری کند.

10- ورزش کنید:

ورزش مورد علاقه‌‌ی خودتان را پیدا کنید و به طور مرتب ورزش کنید. اگر نمی‌توانید هر روز ورزش کنید، حداقل سه روز در هفته به انجام فعالیت‌های بدنی مورد علاقه‌تان بپردازید. برای جلوگیری و کنترل کردن مقاومت انسولین، بهتر است به جای ورزش‌های هوازی مثل ایروبیک و یا دوییدن، ورزش‌های قدرتی و عضله سازی را امتحان کنید.

نوبت شماست!

همان طور که دیدید، بسیاری از موارد این لیست، کارهای ساده اما توصیه شده‌ای هستند که همه‌ی ما از فواید آن‌ها آگاهی کامل داریم. یادتان باشد، عمل کردن به تعدادی از گزینه‌ها ممکن است نتیجه‌ی مطلوبی برایتان به همراه نداشته باشد. یک رژیم غذایی سالم بدون تحرک بدنی و یا داشتن فعالیت‌های فیزیکی بدون در نظر گرفتن یک رژیم غذایی سالم، شما را به نتیجه ی دلخواهتان نمی‌رساند. از همین امروز شروع کنید و کم کم همه‌ی موارد را عملا اجرا کنید. بهتر است حداقل یک ماه به این برنامه پایبند باشید تا بتوانید تاثیرات شگفت‌انگیز آن را در زندگی روزمره احساس کنید.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

3 دیدگاه. Leave new

  • با سلام و عرض به همه ی کسانیکه برای این سایت کار میکنند
    من با سایت و کانال شما رشد زیادی کرده ام خواهش میکنم
    فعالیت کانال خود را افزایش دهید و بیشتر مواردی را که برای اعضای ویژه سایت است را برای همه نشان دهید چون شما موارد زیادی را برای اعضای ویژه گذاشته اید. خیلی ممنون

    پاسخ
    • خودساخته
      بهمن 25, 1396 8:43 ب.ظ

      سلام و عرض ادب
      سپاس از بطف شما
      دوست عزیز رشد فردی موفقیت بنظر ما در حدی ارزش داره که برای رشد بیشتر و استفاده بیشتر از مطالب این سایت، هزینه اندک عضویت ویزه پرداخت بشه. بلاخره برای فراهم کردن این محتواها در سایت و شبکه های اجتماعیمون هزینه های زیادی باید کنیم.

      پاسخ
  • شما فوق العاده هستید، ممنون بابت مطالب مختصر و بسیار مفیدتون .

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست